Hej alla.

Jag har precis köpt en bostadsrätt som är i ett hus byggt 1983. Badrummet är dessvärre också från 1983 och därför skall jag nu till och fixa till det hela.

Som det ser ut nu så har hela badrummet (ca 5 kvm) våtrumstapet, men den är inte i något bra skick då förra ägaren kört loss med sin rullator där inne och skavt i den.. Det finns även ett antal hål i tapeten, men dessa har tejpats över av någon... Hur som, mätningar visade inge fukt i väggarna iallafall...

Nu till funderingen: Kan jag göra så att jag sätter nya gipsskivor ovanpå den gamla våtrumstapeten, förutsatt att jag lagar hålen som idag är tejpade, och sedan fuktspärr på det och sist men inte minst kakel? Finns det risk för att det blir för tätt eller är det enda jag riskerar att badrummet blir någon kvardratdecimeter mindre?

Tacksam för svar!
 
Nej, så kan du inte göra,du får inte ha två fuktspärrar i ett våtutrymme, du riskerar att stänga in fukt.
Du måste riva ned våtrumsmattan och börja om enligt gängse normer, dvs du kan inte ens använda gips längre.
 
Raskus skrev:
Nej, så kan du inte göra,du får inte ha två fuktspärrar i ett våtutrymme, du riskerar att stänga in fukt.
Du måste riva ned våtrumsmattan och börja om enligt gängse normer, dvs du kan inte ens använda gips längre.
Man får givetvis fortfarande använda gips. Dock ej kartongklädd gips, utan gipsskiva med oorganiskt ytskikt typ Humid board eller Glassroc.
 
Ja naturligtvis, my bad, dock kan man ju undra hur en glasfiberbeklädd gipsskiva kan kosta 4-5 ggr mer än en pappbeklädd, men jag antar det har med tillverkningsvolymen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.