Jag är väl medveten om att alla relger talar emot detta, såvida mattan inte är av godkänd typ, så låt oss säga att min matta är det.

Jag vill dock försäkra mig om att det är helt tätt genom att rolla på ett extra lager tätskikt, frågan är om primer behövs.

Jag har först tänkt att tvätta med t-röd för att sedan rugga upp med sandpapper.
Behöver ytan sedan primas?
ska kakelfix för plastmatta eller vanligt användas på tätskiktet?
 
Och om de skulle bli en vattenskada så ångrar du bara dig, gör det seriöst istället.
 
Om du visste att din matta var godkänd så skulle du kunna titta i monteringsanvisningen. Är den inte godkänd så kommer den med tiden brytas ner av fixet och orsaka läckor. Det förvånar mig storligen att man kan vara beredd att göra en sådan här sak ändå.

Men för att svara på din fråga, primer eller extra tätskikt ska inte användas. Mattan ska ruggas och våttorkas. Du ska använda ett fix som av leverantören rekommenderas för ändamålet. De flesta moderna fix är okej.
 
T
Visst man kan rugga upp ytan och sätta plattor men du vet ju inte säkert om det går. Fixet kan käka upp din matta och sedan är det badrummet förstört, alltså bortslängda pengar.

Nej, hyr en mattstripper isåfall och rolla sedan på ett nytt tätskikt.
 
Enligt tokens inlägg #21 i den här tråden är mattan sprucken också..
 
T
jon_h skrev:
Enligt tokens inlägg #21 i den här tråden är mattan sprucken också..
Desto mer anledning att strippa mattan, eftersom han vill komma billigt undan. Nu vet jag i och för sig inte vad underlaget är?
 
Jag håller helt med dig, naturligtvis. Det jag skrev förut avsåg hur man gör med en godkänd matta.
 
T
jon_h skrev:
Jag håller helt med dig, naturligtvis. Det jag skrev förut avsåg hur man gör med en godkänd matta.
Jaha, ok! Då är jag med : )
 
Förresten, token, skulle plastmattan ligga på träbjälklag är det högst troligt att böjstyvheten är för låg för att fungera med keramik.
 
Jag håller helt med er om att detta låter vansinnigt, men jag har gjort lite efterforskningar om plastmattor bakom kakel och min befintliga matta ska tydligen vara av "rätt" sort, tyvärr har en svetsning sprukit på ett ställe därav mitt behov av att laga. Men jag har fått rådet att svesta ihop detta i en annan tråd, så kanske är detta bästa alternativet. Men jag vill gärna utforska andra alternativ innan jag bestämmer mig.

Att riva bort ett befintlig tätskikt som håller högre klass än rollat känns för mig märkligt, och som ni säger, om man använder fix godkänt för plastmatta bör det inte vara något problem. Min fundering är dock hurvuda ett rollat tätskickt(för att laga svetsningen) skulle kunna orsaka några problem.

Jag har surfat runt på nätet och där hittat människor som blivit rekomenderade att behålla befintlig matta och laga men tyvärr inte lyckats hitta hur de lagar. Finns det någon som har gjort på detta sätt?
 
Hej igen,
glömde tacka för era komenterer, trodde ingen skulle svara därav postningen i olika trådar...

Jag har betong bjälklag så böjstyvheten är inget problem.
 
Då vet du alltså vad det är för matta? Bara att prata med leverantören för att få veta hur du ska göra med just deras matta.

Mattan håller inte högre klass än ett tätskikt särskilt avsett för keramik. Särskilt som den spruckit.

Du ska inte applicera ett rollat tätskikt för att laga mattan.
 
Hur tätt är det reglat bakom?
cc 60 cm räcker för matta om det är gips
Kakel är tyngre och det räcker inte med cc60 om inte väggen är förstärkt på annat sätt (20 mm våtrumsskiva t.ex.)
Det kan se ganska kul ut om kakelfixet håller men inte mattlimmet ;-)
 
  • Gilla
Javii_011
  • Laddar…
Reglarna är till för att för att göra underlaget stumt och det som händer om det inte är tillräckligt styvt är väl att nån platta kan sprätta loss om det kommer ett tryck på väggen.
BAS, hur skulle regelavståndet påverka mattlimmet?

Dock så kan jag förstå att mattlimmet kanske inte allitd håller (men då plastmatta är en godkänd konstruktion så bör det hålla)

Låt oss säga att man har plastmatta på golv och kakel på vägg, det innebär att man måste täta skarven mellan matta och golv. Detta görs vad jag vet med rollade tätskikt som får överlappa mattan, vad skulle då skillnaden vara att täta spricka i matta med rollattätskikt?

Rollat tätskikt borde dessutom hindra att mattan kommer í kontakt med fixet som tidigare har varit anledningen till att inte ha plastmatta under kakel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.