Hej på er alla glada byggare.

Har en fråga gällande detta ämnet. Vet att lägga klinker och kakel på våtrumstapet och matta inte är tillåtet enligt BKR men frågar man inte så får man inget veta.

Har ett badrum i en villa som är byggd 03. I ett av badrummen finns där våtrumstapet samt våtrumsmatta. Allt i gott skick. Sedan 03 vet jag att tätskikt är applicerat undet tapet och matta och allt är gjort enligt BKR:s regler.

Nu till min fråga. Vad finns det egentligen då för risker med att lägga klinker och kakel utanpå befintlig tapet och matta? Vid de utrymmen som kommer utsättas för mest vattenpåfrestning som dusch kan man lägga ett lager tätskikt innan man lägger klinker och kakel.

Denna lösningen borde ju egentligen bli säkrare och lättare än att ta bort matta och tapet för att sedan flytspackla, tätskikta och sedan kakla. Underlagat som det är nu borde ju vara säkrare.

Säkert finns det någon vettig förklaring till varför man inte får göra så. Vet du det kanske så får du gärna förklara?
 
T
Man kan inte ha dubbla tätskikt då du bygger in fukt.

Försök ta reda på mattans tillverkare och kontakta dom om man kan sätta klinker på mattan. Faran är annars att alkaliteten i fixet förstör mjukgöraren i mattan som då blir alldeles spröd som knäckebröd och all kakel kan därför lossna.
 
Ska ta och kolla upp det men om det inte skulle vara någon fara för det skulle det ju i princip vara ok att göra så.
 
T
Är det ett Älvsbyhus?
 
Ja det är ett Älvsbyhus.
 
T
Den tapeten kan du absolut inte sätta plattor på.

Riv och gör om!
 
Perkele, jaja tur du sa det innan jag började. Torkar tapeten ut då eller vid plattsättning på just deras tapeter?

Tack för infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.