Har tänkt bygga ett badrum i en hörna på ovanvåningen. En av väggarna kommer att vara ett snedtak samt stödbensvägg. Detta tak/vägg är (inifrån): Spånskiva, platsfilm, isolering, luftspalt, yttertak.
Min fråga är nu:
om jag ska kakla badrummet, måste jag ta bort plastfilmen för att undvika kondens från insidan?
Samt borde jag byta ut spånskivan mot gips?
 
Spån skiva = trä.. Trä rör på sig allt efter luft fuktighet ökar & minskar.. = Kakel ramlar ner..

Så du måste gipsa samt täta med tätningsmassa i hela badrummet utom just taket då..

Plastens vara och inte vara.. här finns det 2 olika åsikter.. den ena säger att den ska vara kvar.. den andra säger att den ska bort.

Jag säger att den ska bort efter som du har tätningsmassa som gör det hela 100% tät.. = ingen fuktig innomhus luft kan komma in i väggen... & risk finns vid ett ev läcka att fukten ligger o gosar sig mellan do 2 tätsikten (Plasten & Tätmassan)..

Du kan sätta Ett lager gipset direkt på spånskivan om du vill.. Där efter stryka på tätmassa (måla typ) sedan kakla på som vanligt...
 
Så risken består i att man har två tätskikt och att fukt skulle kunna "fastna" mellan dem?
Men om jag å andra sidan tar bort plasten och nöjer mig med tätningsmassan så är allt material utifrån och in till kaklet helt "oskyddat"?
Finns det inte någon norm för detta? Hus AMA?
 
Nej det är inte oskyddat. Fukten kommer inifrån, inte utifrån: Den varma luften inne i huset innehåller mer vatten än svalare luft - när luften kyls vid transport genom väggen finns en risk att detta vatten faller ut, kondensation, och det är tråkigt. Lösningen är ett tätt skikt så nära den varma sidan som möjligt.

 
OK, då börjar jag (nog) förstå. Då vore det alltså bäst om man tog bort den befintliga plastfilmen och istället förlitade sig på den nya tätningsmassan?

Då blir det dessutom läge att byta ut spånskivan mot antingen gips+gips eller plywood+gips. Plywood vore ju praktiskt så att man kan hänga skåp osv var man vill i framtiden. Finns det nackdelar med att sätta plywood?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.