Har fått lite problem då vår leverantör av bänkskivan till köket inte kan hålla leveranstiden, förvånande va?
De har varit och mätt några gånger och nu fått göra en mall då vi har lite konstiga vinklar här och där....
Hur som helst, är det någon som har satt kakel eller mosaik innan bänkskivan för att spara tid med bra resultat?

/Calle
 
Jag har provat att sätta in en bänkskiva EFTER kakling, och det går bra om det är en helt rak skiva som inte går in i ett hörn.
Däremot hade jag en skiva som var lite bredare och dessutom skulle in i ett hörn samt mot spisen, och det var inte lätt att få dit den i och med att kaklet står ut en bit och det inte är så stor spalt mellan skivan och kaklet (där det ska siliconas senare). Det var väldigt bökigt och jag var tvungen ta bort både spisen och den skivan jag satte fast först, men det gick i alla fall.

Kolla som sagt först så att skivan GÅR att lirka in under kaklet om du nu skulle kakla först.....så du inte står där med skägget i brevlådan och en skiva som inte går få på plats.. :(
 
Hå-hå ja-ja, naturligtvis så har vi 3 st 45 graders hörn och ett 90 graders....
Ska kolla med skivleverantören om de klarar att fixa skarvarna så att det går att skjuta in den. Bänkskivan är dessutom i granit vilket gör det ännu jä....e.
Spisen är dock inget problem då det är en häll som vi fällt ner i skivan.

/Calle
 
Vänta med kaklingen...med de hörnen och den vikten på skivan kommer ni att behöva det extra manöverutrymmet.
 
Vi har coolat ner oss och väntar med kaklingen. Skarvarna i skivan ligger så att det inte går att få dit den om kaklet sitter på plats. Så vi får leva utan ett färdigt kök de första veckorna, men det finns ju tack och lov både sibylla, pizzeria och McD inom räckhåll så man ska nog överleva.....

Tack för hjälpen!

/Calle
 
Granitskivan gick nog sönder för att den inte var armerad. Ganska viktigt att kolla så att skivan är armerad om man har litet utrymme mellan t.ex. diskho och kant.
Men hur som helst är det skönt att ha lite utrymme för felmarginaler så Calle ni gör nog helt rätt att vänta.

//anna
 
Vet inte riktigt. De vi snackade med skulle armera. Antar att man lägger ngn slags armering i underkant...??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.