Hej alla smarta, kloka byggare å vetgiriga

På allt fler byggprogram ser man hur de renoverar kök och byter ut kaklet mot nytt. Då tycks kaklet komma färdigmonterat i stora bitar. Var kan jag köpa sådant? Någon som provat?

Mvh Lissandra
 
Det du troligtvis tänker på är inte kakel utan någon form av skivmaterial med en yta som ser ut som kakel. Finns att köpa på dom vanliga bygghandlarna (k-rauta etc.)

Jag har aldrig provat och förstår inte poängen med det heller. Är generellt allergiskt mot immitationer där trä ska likna sten och tvärtom.
 
Jag tror att du menar "Fibo-Trespo Kitchen Board" Det ser ut som kakel och kommer i färdiga sektioner. Vi har sådana på jobbet och dom är toppen bra för man kan skruva rätt i dom vilket man inte kan göra hur som helst i riktigt kakel och dom är lätta att hålla rent också. Känslan är som kakel, och dom skall vara vattentåliga också. http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2766 <-- hittade den sidan när jag googlade efter vad dom hette, där hittar du även återförsäljare så kan du åka dit och känna på dom själv;)

hoppas det hjälpte Mvh Rosi
 
Tack för era båda svar.
 
Annars är det ju så att kakel som är små eller i speciella mönster ju brukar levereras på ark. Antingen kan arken vara av pappersnät eller glasfiber. Mosaik sitter nästan alltid så och även smala stavar som sätts i ett oregelbundet mönster. Det enda man egentligen behöver tänka på är att om dessa ark ska sitta i ett badrum så är det dumt om bitarna är limmade på papper. Jag har också varit med om mosaik där papperet sitter på framsidan och sedan tvättas bort när mosaiken är uppsatt, men det tror jag vara vanligare förr.
När man sätter upp dessa ark måste man också vara noga med att göra lika breda skarvar mellan arken som det är på arket. Annars ser man stora rutor i fogen på ytan när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.