Hej.

Jag har ett rum i källaren som jag tänkt göra om till badrum.

Rummet är ca 21 kvadrat. I ena hörnet ska det stå ett bubbelbadkar och i andra hörnet en "relaxhörna".

På väggarna har jag tänkt sätta kakel och på golvet ska det vara golvvärme och klinkers.

Jag har lite funderingar på om det funkar med kaklet direkt på betongen eller om jag ska sätta nån form av isolering /gips på ytterväggarna.

Risken är ju att kaklet blir jättekallt på vintrarna.

Frågan är om någon gjort något liknande?

Erfarenheter?

Tips?
 
Har ett par vänner som har lagt direkt på betong.Det är väldigt kallt när man går in i duschen, men det blir snabbt varmt när det kommer varmvatten på.
 
Kurre skrev:
Hej.
Håller precis på o gör samma sak.

Runt ytterväggarna har jag platonmatta på insidan ( utifall att. Får inte igenom nån fukt men man vet aldrig) sedan reglat upp med 70mm plåtreglar, 450mm mellan, 70mm isolering o 2 varv limmade 13mm robust gipsskivor omlott.

Allaredan efter detta ökade värmen i rummet markant.
Sen så blir det fuktskyddsmassa o kakel.

Fördel med plåtreglar är om det förmodan kommer igenom nån fukt, finns där inget som kan mögla och sen är dom raka.  ;D

/Kurre

450mm mellan säger du. Menar du luftspalt mellan ytterväggen och plåtreglarna??
 
Kan bara hålla med Kurre, han verkar veta vad han gör :)
Jag kommer dock att skippa platon på insidan och sätter i stället dubbla lager (omlott) Pordrän/Isodrän på UTsidan av källarväggen.
Tänk också på att INTE smeta fuktskyddsmassa på hela källarens yttervägg (på gipsen) utan bara där du förväntar dig mycket vatten, typ i duschen, vid badet m.m.
Lycka till!
 
Kurre, tänker du bjuda in hela kvarteret på åtekommande relaxpartyn ;)
 
Har du använt någon fuktspärr då, mellan betongen och klinkersen???

Ja, jag vill ha golvvärme dels för att slippa ha elementet kvar i badrummet och för att slippa ha ett kallt golv....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.