Hej!

Jag är absolut ny här på forumet :)

Vi köpte för nått år sen ett gammalt torp från 1910.
Med timmerstomme.

På övervåningen har vi en gigantisk toalett, ca 4x5 meter.
Den ska så småningom renoveras. Men jag och min sambo är lite oense.

Han vägrar kakla i ett trähus. För han har hört att det är svårt att ha när huset rör sig.

Hur ligger det till? Kan man kakla i ett badrum i ett trähus? Och lita på att det håller?
Vi ska även ha tvättmaskin och torktumlare där inne, om det spelar någon roll?

tack! =)
 
Varför skulle ert hus röra sig mer än alla andra trähus.. som har satt kaklade väggar i sina...
Eti..
 
Nu funderade jag ju även för golvet.
Har inte koll på det där vad som är kakel och vad som är klinker, men golvet och väggarna.
 
Kakel = vägg
Klinker = golv
Golvet skall riktas upp med 30 cc mellan reglarna och sen spånskiva och på det skall det vara gips...
Väggarna skall också riktas upp , även här 30 cc mellan reglarna sen 15 mm plyfa och sen gips..
detta är inget man gör själv om man inte är väldigt händig och vet vad man gör ...
Eti..
 
Visst är skaderisken större i ett trähus det har din sambo rätt i.

Rätt byggt är det dock möjligt, bara att tänka på att det för er är extra viktigt att få till ett bra underlag för kakel och klinkers.

Cc30 reglat golv, 22mm golvspån men INTE gips i golv på våtrum - big NO NO utan kör på flytspackel bara, följ anvisningar angående tjocklek och armering.

Vägg beror lite på vad ni väljer för regler och hur ni vill bygga.

Full flexibilitet: cc30, 15mm plyfa, våtrumsskiva/våtrumsgips. På detta sätt behövs inga kortlingar för infästningar och man kan montera saker i efterhand

Billigare lösning: cc30 plus kortlingar där infästning i vägg ska ske. Vanligt kartonggips. Notera att ni då måste följa GVK och kontrollera att tätskiktsleverantören tillåter montering på kartonggips. Vissa leverantörer kräver våtrumsskiva, andra godkänner kartonggips. Bara att kolla anvisningarna
 
Vi har valt att ha helkaklat på väggarna och plastmatta på golvet i vårt badrum på ovanvåningen eftersom det är träbjälklag. Känns som en bra kompromiss mellan minimal skaderisk och önskemålet om kakel/klinker.
 
Det är också ett bra alternativ. Plastmatta och kakel..:)
Eti..
 
Tack för era svar :) Ja, det är ju absolut inget vi kommer att ge oss in på att göra själv... utan vi kommer ju att anlita någon för det! Vi får fortsätta diskussionerna!
 
  • Gilla
Quester
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.