Hej

Ska snart börja kakla väggarna i mitt badrum.
Vi har tänkt att ha en toalett men inbyggd cistern i väggen.
Jag har gjort en nisch i väggen som jag har tätskiktat samtidigt med resten utav väggarna då spolsystem måste vara innanför badrummets tätskikt.
Nu funderar jag på nu hur jag ska göra med väggen framför nischen. Då jag vill att väggen ska vara rak.

1. Helst vill vi bygga igen hela nischen (vägg hela vägen upp till taket). Men det känns lite riskabelt ifall spolsystemet skulle gå sönder.

2. Ett alternativ är att göra en halvvägg och sätta en valnötshylla som man kommer åt spolsystemet uppifrån.

3. Kakla hela nischen samtidigt som väggarna, sedan sätta en halvvägg framför nischen och sätta silikon mot väggen. Då kan man plocka bort hela väggen framför spolsystem. ifall den skulle gå sönder.

Alt 1 och 2 menar att jag bara kommer kakla golvet i nischen och inte väggen bakom spolsystemet, Alt 3 kaklas allt. Dock blir det fulast med silikon randen.

Det är HAFA moon spolsystem. Och de har en servicelucka bakom spolknapparna.
Räcker detta som säkerhet eller måste man kunna plocka bort hela spolsystemet,

Vilken alternativ ska jag välja?

Obs i bilden på i ROOM328 så syns inte nishen för handdukar m.m.
 
  • IMG_0843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vy1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det på andra sidan toaletten? Om det inte är yttervägg kan man kanske lättare montera en lucka i väggen från andra sidan.

Dock, det ska ju vara tätskikt runt hela fixturen, men kanske kan det vara en idé ändå.

Tänk på att det är lurigt med väggmonterad cistern. Jag har haft en jätteläcka i en 20 år gammal cistern där vattnet sprutade 45 grader UPPÅT när den fyllde tanken. Helt otroligt. Det hade alltså inte räckt med tätskikt under. Så höll det på 6-12 månader vid varje påfyllning, tills skadan upptäcktes.
 
Consensus skrev:
Vad är det på andra sidan toaletten? Om det inte är yttervägg kan man kanske lättare montera en lucka i väggen från andra sidan.

Dock, det ska ju vara tätskikt runt hela fixturen, men kanske kan det vara en idé ändå.

Tänk på att det är lurigt med väggmonterad cistern. Jag har haft en jätteläcka i en 20 år gammal cistern där vattnet sprutade 45 grader UPPÅT när den fyllde tanken. Helt otroligt. Det hade alltså inte räckt med tätskikt under. Så höll det på 6-12 månader vid varje påfyllning, tills skadan upptäcktes.
Jag har dock tänkt ha en en skvallerspalt så ifall det skulle läcka där inne blir det blöt på golvet under toan.

Väggen bakom är till ett gästsovrum, har mer tänkt att ifall det läcker så mycket att man måste komma åt hela får man gå in den vägen.

Men just nu känns det som jag ska gå på alt 1 och ta problem när/ifall de kommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.