Hej,

Har kakel i köket som skall bort. Vad är enklast utan att skada alltför mycket bakom. Det skall upp nytt kakel sen på de ytor som det skall bort. Gips i väggen!

/Mvh Micke
 
Det bakom är inte så lätt att skada om du håller dig med något lämpligt i vinkel mellan kakel och vägg. ett litet bräckjärn funkar , spackelspade, skruvmejsel mm. Själv har jag gjort ett plattjärn som jag vinklat lite o slipat i änden så jag kan knacka med hammare.
Släta till väggen med spackel så blir det enklare att sätta kaklet sen
 
Thomas59
Såga längst kakelkanten och riv bort gipset. Busenkelt att sätta upp nytt och du sparar tid!
 
texastaz skrev:
Det bakom är inte så lätt att skada om du håller dig med något lämpligt i vinkel mellan kakel och vägg. ett litet bräckjärn funkar , spackelspade, skruvmejsel mm. Själv har jag gjort ett plattjärn som jag vinklat lite o slipat i änden så jag kan knacka med hammare.
Släta till väggen med spackel så blir det enklare att sätta kaklet sen
Vill ju nog säga tvärtom...
Man får verkligen ha bra tur för att lyckas behålla gipsen hel.

Thomas59 skrev:
Såga längst kakelkanten och riv bort gipset. Busenkelt att sätta upp nytt och du sparar tid!
Kan bara hålla med Thomas...
Fein multimaster är perfekt för detta jobbet...
Tar inte många minuter att plocka bort allting...
 
Kan vi utveckla det där att såga för en som aldrig har gjort detta :) ??
 
Thomas59
ZeroX66 skrev:
Kan vi utveckla det där att såga för en som aldrig har gjort detta :) ??
Till att börja med så är det inte lätt att avlägsna kakel från gipsskivor utan att skada skivorna men även om det skulle gå är det lättare att ta bort rubbet och sätta upp ny gips att kakla på.

Som Paul skrev så är multiverktyg typ FEIN (dyr) eller Bosch (billigare) eller JULA/Classekopior (billigast) da shit. Multiverktyget har ett pendlande sågblad som gör det lätt att komma åt att såga.

Kommer du åt ytterkanterna på kakelpartiet sågar du lite försiktigt genom gipsskivan precis utanför kakelkanten. Akta VP-rör med elkablar och annat som kan dölja sig i väggen. Kommer du inte åt att såga gipsskivan för att kakelplattor sitter kloss mot vägg ler diskbänk knackar du bort den kakelrad som är ivägen och fortsätter sedan sågandet tills du kan ta bort allt kakel likt en stor platta. I praktiken får du knäcka plattan i delar då den kan bli lite ohanterbar.

Då kaklet är borta får du snygga upp hålet lite så hålkanterna är raka. Det blir lättare att passa in den nya gipsskivan då. Kolla in i väggen åt sidan bakom kvarvarande gips och kolla var du har reglar på sidorna. Om du har en regel i närheten i sidled är det ofta enklast att utvidga hålet så att det går över halva regeln. Det går också bra att fästa lösa kortlingar (?) att skruva den nya gipsskivan i. Skarven måste ju ha stöd. Det kan du även få göra i över/nederkant beroende lite på hur det ser ut i väggen.

Sen kapar du till en eller flera gipsskivor som passar i hålet. Upp med skivan och skruva fast. Se till att du har reglar att skruva mot i alla skarvar. Remsa och spackla skivskarvarna som kommer att synas. Bakom det som ska kakelsättas behöver du inte göra något, det ska ju kakel över. Möjligt att nån har synpunkter på det men jag tycker det är onödigt.

Sen är det bara att kakla och sen måla eller tapetsera runt omkring så inte bytet av gipsskiva syns.

Proffsen har säkert bättre tips och trix men ovanstående har funkat för mig.
 
Okej då har jag fått en klar bild av vad man gör. Gäller detta även om det är kakel som sitter typ 40cm x 4m och att man har diskbänk under och överskåp ovan ??
 
Vi valde att ta bort kaklet med hjälp av stämjärn och hammare. Gick riktigt bra för det mesta, men på vissa ställen blev det stora skador på gipset. Lång tid tog det oxå...

Vi fick byta ut en del gips iaf så med facit i hand hade jag nog följt rådet från tidigare inlägg, det vill säga riva allt och ersätta gipset.
 
Någon som har länkar till dessa multiverktyg och hyfsat billigt??
 
Thomas59
FEIN Multimaster ca 3 500 men den finns i flera modelller
http://www.fein.de/fein-multimaster/se/sv/main/

Bosch PMF 180E runt tusingen skulle jag gissa finns även i en batteridriven variant
http://www.bosch-do-it.com/productspecials/diy/pmf180e/se/sv/

JULAS variant kostar ca 299 kr och duger nog för jobbet skulle jag tro.
http://www.jula.se/multiskar-slip-180-w-123098

Bladen brukar vara dyra.

Verktyget ÄR verkligen ett multiverktyg, kolla Bosch lilla demofilm, och håller man på med små och stora projekt hemma är det en bra investering. Ska man göra mer än såga vid något enstaka tillfälle bör man kanske satsa på Bosch (dock högt ljud och vibrationer) eller FEIN som är proffsvarianten men mycket dyrare.

FEINS gamla (det finns två fästsystem eller var det tre till FEIN) fäste tar Boschblad och tvärt om.
 
J
Det är ju bara till att ta en hammare och slå ner. Behövs inga maskiner för detta

Gipsen går aldrig att rädda.
 
Thomas59
John J skrev:
Det är ju bara till att ta en hammare och slå ner. Behövs inga maskiner för detta

Gipsen går aldrig att rädda.
Hmm?

Men då får man ju inte köpa några roliga maskiner :wow: och sen gör inte min hammare lika fina raka snitt som multiverktyget. Själv tycker jag det är lättare att passa in den nya gipsskivan om hålet har rena raka kanter. Smaksak alltså!
 
Så det gamla gipset skall bort alltså !!!
 
Thomas59
ZeroX66 skrev:
Så det gamla gipset skall bort alltså !!!
Tja ska och ska! Det är nog den enklaste och snabbaste lösningen men det kannog funka att pilla bort kaklet också. Det tar bara en faslig tid och du lär skada gipsskivorna.

Sen ska man inte underskatta nöjet i att jobba med fina underlag. Allt blir så mycket lättare, och roligare, då man ska sätta kakel på en ny fin gipsskiva istället för en gammal trasig gipsskiva som man försökt sminka upp med lite spackel.
 
Vi var inne på att lägga en 6mm gips utanpå isf så att ha en fin bakgrund är ju bra.
Det som oroar mig lite är att ta bort hela gipsskivan. Visst sitter det reglar bakom...Hmm undra om det inte sitter plyfa oxå!?? Då kanske det inte är så illa att göra det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.