Hej
Lägger man klinkers eller sätter man kakel först?
Har cementgolv och gipsväggar.
Om klinkers först; Sätter man dikt an mot väggen och kaklet med fogspringa mot klinkers?
Om kaklet först; Sätter man direkt mot cementgolvet eller lämnar man en springa nertill som sedan döljs av klinkersen?
Mvh Mia
 
Tack, det låter logiskt.
 
Som ett extra tydligt komplement till ovanstående: Klinkersen skall in under väggplattorna!
 
Nu blir jag lite konfunderad. Är det inte bättre att börja lägga klinkers ifall de ska in under kakelplattorna?
/Mia
 
Man kan säkert hitta andra skäl till att börja med golvet, men just detta är nog inte det. Du skall sticka in plattan 7-8 mm, det är inte ett problem oavsett om väggplattan sitter där eller inte!

Som jag fattat det väljer man ofta att avsluta med golvet för att slippa risken att tappa en väggplatta som spräcker en golvplatta osv.
 
Jag förstår.
Ska man täta med fogmassa eller våtrumssilikon mellan kakel och klinkers?
 
silikon
 
I anslutning mellan golv och vägg samt i alla hörnor skall det vara silikon avsed för våtrum.
 
Tack, Jag har fattat galoppen. Ser i broschyrer att det finns speciell silikon från Höganäs, tänker använda deras produkter genomgående.
 
MathiasS skrev:
Du skall sticka in plattan 7-8 mm, det är inte ett problem oavsett om väggplattan sitter där eller inte!

Säkerligen inget fel att göra så, men har aldrig sett någon anvisning som påpekar att det skall göras så. Som jag förstår det så enligt t.ex. Ardex instruktioner så är det helt okey att lägga klinkersen utanför kaklet. Men jag kan ju ha missförstått.

Nyfiken på var det står att klinkers måste in under kaklet. (jag vill ju inte göra fel själv)

Tompa
 
Det har jag sett i någon monteringsanvisning eller i branchreglerna. Vill minnas att det var någon som länkade till ett dokument med tydlig anvisning i. Det verkar också vara rätt naturligt att göra så, det måste vara lättare att sätta mjukfogen då, annars har du inget att foga "mot".

Det finns säkert någon riktig "plattgubbe" här som kan redogöra för vad man måste och inte måste.
 
Nu hittade jag källan till förvirringen. Det är i Alfix anvisning som man på skisserna har golvplattorna under väggplattorna.
 
Okey, alltså som jag tolkar det kan man göra vilket som. Däremot tycker jag som Mathias att det ”känns” bättre att ha in klinkers under kaklet. Att däremot först sätta kakel och sedan dra in klinker under tycker jag låter jobbigt och pilligt. Inte minst att få fogningen bra. Därför kommer jag att lägga klinkers först, täcka golvet med masonit och sedan kakla.

På de flesta ”proffslagda” golven jag sett ser det dock ut som om klinkersen ligger utanför kaklet.

Tompa
 
Enligt ett tillägg i PERs branschregler 04/2005 skall man inte täta med silikon mellan Vägg/Golv (normalfall??)
Man får svar på många frågor genom att läsa PERs branschregler.

http://www.bkr.se/branschregler/tillagg4.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.