Är det någon som har köpt någon bra espresso maskin nyligen ?
Jag är på jakt efter maskin det behöver inte vara den billigaste på marknaden men den måste vara enkel och BRA.

Hur stor vatten behållare bör man ha.

Det är espresso och cappuccino som jag ska göra.
 
Menar du en hel- eller halvautomatisk maskin? Vad har du för budget?

En helautomatisk maskin gör aldrig en perfekt kaffe. Den är däremot jämn i kaffekvalitet och kräver inget av dig.

Med en halvautomatisk kan du framställa 3 cl koncentrerad kärlek men då krävs det litegrann av dig. Det är ett hantverk att göra kaffe...
 
Redigerat:
Oj jag måste nog undersöka lite mer jag tycker det är så gott när man beställer in en espresso eller cappuccino på en bar eller restaurant. Hel eller halvautomatisk ???
Menar du med halvautomatisk en sådan där man brygger en kopp i taget och sedan måste göra rent. Kan du enkelt definiera skillnaden.
Budget ?? tja jag har lite festool prylar som behöver en kamrat.
Det finns ju från 2000 till 30000 men är det så stor skillnad som priset speglar eller finns det en gräns man måste passera för att få en bra kaffemaskin ?
 
Jag kan inte så mycket om helautomatiska men har förstått att Saeco och Jura hör till de bättre.

Själv har jag en halvautomatisk maskin och självklart en bra kvarn också. En bra kombo (maskin+kvarn) får du för 6000 ungefär.
 
Med en helautomatiskt häller du bönor i en behållare, vatten i en annan och trycker på en knapp. Mjölkskumningen är automatisk på en del, manuell på andra.

Med en halvautomatisk får du själv mala bönorna, packa kaffet i filtret (lagom hårt), sätta i filtret och starta maskinen (det "automatiska" i sammanhanget är att vattnet kommer ur maskinen med rätt temperatur och tryck). Mjölken skummas manuellt, såklart.

Juras Impressa-serie brukar anses vara bland de bättre helautomatiska (har en F70 och är mycket nöjd). Skall man ha en bra helautomatisk (som inte har för stor omställningstid mellan kaffebryggning och mjölkskumning) får man räkna med 11-12000 kr.

Finns mycket kunnigt folk på det här forumet. Man lär sig mycket bara genom att skumma igenom inläggen där: http://www.riktigtkaffe.se/
 
Vill påpeka att du får svårt att få till samma goda espresso eller capuccino med en helautomatisk maskin. Visst klarar de av att få till en hygglig slutprodukt men om det ska bli riktigt bra behövs ett handlag och intresse.

Kvarnen ska vara av bra kvalitet och ställas in efter aktuell rostning och till och med omgivande luftfuktighet. Tampningen ska fås till så det rinner igenom precis rätt mängd vatten på utsatt tid. 15 kg och 23 sekunder är väl riktvärden som brukar nämnas. Skumma mjölk är mer än att hälla upp en skvätt i en behållare och köra ner ångröret. Här handlar det om att få till en viss snurr när man skummar och att för allt i världen inte "bränna" mjölken. Utöver detta ska man lära sig vilka bönor och rostningar som man uppskattar. "Billiga" rostningar hamnar på runt 175 kr/kg och nedåt.

Kan säga att jag har ett par kollegor som är definitionen av kaffenördar. Personligen tycker jag att det kan vara kul men de har drivit det till en vetenskap. Gott kaffe fixar de i alla fall på den helmanuella Brasilian de har lyckats komma över. Juras helautomatiska för 10 000 som står intill klarar inte av att komma så långt. Med "skräpbönor" i maskinen kan man tro att den gått sönder i jämförelse.
 
Ett tips är att besöka en seriös kaffebutik om tillfälle ges. Då kan man både få maskinerna demonstrerade och få provsmaka resultatet.

Det är sant att en helautomatisk aldrig kan ge samma goda espresso som en halautomat/manuell med en kunnig barista. Men vet man, som jag, med sig att man kommer palla med en månad max med att slabba manuellt så är en helautomatisk ett vettigt alternativ tycker jag. Bra kvalitet på maskinen = bra kvalitet på kvarnen = ger en fullt acceptabel slutprodukt (= ett högt pris också, tyvärr).
 
Kan ni rekommendera någon bra butik i Stockholm ?
Det lutar åt en helautomatisk.
 
Vi har en helautomatisk Siemens TK65001, har haft den i ett år nu och är helnöjda. Finns för 6775:- på tretti.se.
 
legul skrev:
Kan ni rekommendera någon bra butik i Stockholm ?
Det lutar åt en helautomatisk.
Kaffemaskinen. Har butiker på lite olika ställen. Den på Söder (Skanstull) har jag varit i och fått bra hjälp.
http://www.kaffemaskinen.se
 
Det finns en tidigare tråd här på forumet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.