Hej!
Jordfelsbrytaren här hemma löste ut och det visade sig att det var kaffekokaren som var problemet. Detta har hänt ett antal gånger sedan jag flyttade in, att just kaffekokaren gör att jordfelsbrytaren löser ut.
Det jag undrar är, vad är det som händer med just kaffekokarna som gör att jordfelsbrytaren löser ut?

Tack på förhand!
 
Kaffekokaren (vad är det för manick vi pratar om? bryggare? Perkulator?) är på något vis defekt. Antingen läcker den vatten som gör att ström läcker till jord eller så kan det vara något fel på värmeslingan som gör att det läcker till jord, eller att någon ledare inne i apparaten tappat sitt hölje och leder ström fel väg.
 
Prova att vända kontakten i vägguttaget!

Beroende på var jordfelet är i bryggaren kan det påverka felströmmen om det är nära fassidan eller nollsidan av elementet.
 
J Joacim Karlsson skrev:
Detta har hänt ett antal gånger sedan jag flyttade in, att just kaffekokaren gör att jordfelsbrytaren löser ut
Är det en och samma kaffekokare? Eller har du bytt ut den, och den nya också börjar lösa ut jordfelsbrytaren?

I så fall är det troligen inte kaffekokaren som har felet. Kaffekokaren drar en stor ström, och skickar därmed ut en stor ström på meutralledaren (nollan) som leder strömmen tillbaka till elcentralen. Om det är ett isolationsfel på nollan så att ström kan gå mot jord någonstans, så förvärras felet om det går en stor ström. ANtag att 1% av strömmen som går i neutralledaren läcker ut via en spricka i isoleringen. Går det 1A från lite lampor, kanske datorn osv i nollan, så läcker 0,01A ut (10 mA). Det krävs en felström på minst 30 mA för att lösa ut jordfelsbrytaren (den känner att det "fattas" ström vid en korrekta vägen ut mot elnätet). Kör du då igång kaffebryggaren så drar den 5 - 6A, felströmmen örkar då till 50 mA. Jordfelsbytraen löser ut.

Ett fel på nollan kan finnas var som helst i elen i bostaden. Nollorna från allt är alla ihopkopplade vid elcentralen. Så har du ett fel i badrumslampan, så kan det lösas ut när kaffebryggaren i köket skickar ut 5A i nollan.

Ett sätt att kolla detta är att5 koppla in något annat som drar mycket ström i stället för kaffebryggaren. kanske en vattenkokare eller en brödrost (läs på typskyltarna hur mycket de drar) bara det dras minst lika mycket ström som kaffemaskinen drar.
 
Redigerat:
  • Gilla
UppGiven och 1 till
  • Laddar…
J Joacim Karlsson skrev:
Hej!
Jordfelsbrytaren här hemma löste ut och det visade sig att det var kaffekokaren som var problemet. Detta har hänt ett antal gånger sedan jag flyttade in, att just kaffekokaren gör att jordfelsbrytaren löser ut.
Det jag undrar är, vad är det som händer med just kaffekokarna som gör att jordfelsbrytaren löser ut?

Tack på förhand!
Hej, Joacim Karlsson

Jag har ett antal gånger varit med om att jordfelsbrytare ”löst ut” vid inkoppling av laster (som t.ex. dammsugare) och det samtidigt funnits elapparater (som t.ex. mikrovågsugn) försedda med EMC filter anslutna på samma elnät. Mikrovågsugnen var ansluten med stickpropp, men inte igång.

Vid inkoppling (och urkoppling) av större laster blir det en snabb strömökning i elnätet, samtidigt så uppstår ett spänningsfall i den fasen som belastas.

Ett EMC filter innehåller vanligtvis kondensatorer och induktanser. (se figur) I kondensatorer kopplade mellan fas och skyddsjord (Cy) kan det, vid en snabb spänningsändring,uppstå en kort ”strömspik” (transient ström) genom kondensatorn (Cy). Eftersom denna ström går samma väg som en läckström så kan vissa jordfelsbrytare då ”lösa ut”.
Schematisk illustration av ett EMC-filter kopplat till en elektrisk last och elnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Totte_S
Prylar med värmeelement som utsätts för fukt tenderar att mattas ut av värmen och vattnet ( beroende på kvalitet såklart), tex vattenkokare, ugnselement, grilltändare med mera. Fukt och kass element=> ofta felströmmar som trippar jordfelsbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.