Zanussin, beteckning och programverksratten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pga att min vanliga (ElektroHelios) tvättmaskin havererat har jag satsat på att istället sätta igång en frontmatad gammal Zanussi som stått oinkopplad i källaren i kanske ett par decennier, men som jag aldrig använt tidigare.

Efter viss provkörning med el och vatten nu inkopplat, men utan tvättkläder, i tycks den maskinen fungera... MEN det med programverksratten kombinerade reglaget för och av går enormt tungt. För att orka dra ut ratten måste jag greppa den och suga i och dra med bägge händerna, och när ratten sedan ska tryckas in får jag god lust drämma till den med en gummiklubba istället.

Är detta ett s.k. känt problem och går det att åtgärda utan att byta ut hela programverket?
 
Redigerat:
Vet inte alls om det är lämpligt att nyttja lite kontaktor fett här? annars är det nog bara vrida tills det lossnar om nu vredet sig inte har fått sig en smäll
 
Det kanske har blivit lite rost på axeln i programverket. Prova om du kan smörja med något rostlösande medel. Om det inte går att få den att gå lätt att dra in och ut kanske du kan koppla förbi den switchen på programverket och sätta dit en extern brytare till tvättmaskinen?
Brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-=fullmoon=- skrev:
Vet inte alls om det är lämpligt att nyttja lite kontaktor fett här? annars är det nog bara vrida tills det lossnar om nu vredet sig inte har fått sig en smäll
HandySmurf skrev:
Det kanske har blivit lite rost på axeln i programverket. Prova om du kan smörja med något rostlösande medel. Om det inte går att få den att gå lätt att dra in och ut kanske du kan koppla förbi den switchen på programverket och sätta dit en extern brytare till tvättmaskinen?
[bild]
Tack för svaren!

Jag har dragit bort ett lock av pertinax(?) så jag kan se innanmätet i programverket. Där hade jag nog hoppats få se någon klurig liten hävstångsanordning av stål för och av och som något rostat och enkelt kunde fås att åter gå lätt med t.ex. rostlösare och någon droppe olja.
Men jag kan knappt se någon axel alls och ingen sådan hävstångsanordning av stål.

och av regleras av ett vitt remskiveliknande hjul vid switchen 11 på min bild, samt en switch 12 på andra sidan hjulet. Mellan det hjulet och det första svarta tandhjulet kan man i rattens utdragna läge se en skymt av axeln och en konliknande avfasning där lite, lite fett syns. Såvitt jag förstår ska konfasningen manövrera den frikoppling av ratten som uppstår när man dragit ut den till -läget. Där vid konan har jag försökt applicera lite ytterligare fett, bl.a. avsett för brytarnocken i fördelardosor om jag minns rätt. Dock har jag ännu inte märkt någon påtaglig effekt av den smörjningen.

Ang om man helt enkelt kan koppla förbi och av-switcharna och nöja sig med ett annat påslag har jag i nuet svårt bedöma om det skulle vara lämpligt - det måste väl finns någon orsak till att de valt konstruera så att ratten frikopplas när strömmen slås på......?

Zanussin, programverksinret_a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zanussin, programverksinret_b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zanussin, programverksinret_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Zanussi-tvättmaskinens kontaktorspetsar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kärvandeproblemet kvarstår men jag har ändå försökt tvätta med maskinen... men med lite krångel. Jag har konstaterat att det är avbrott i kontaktorns spole och ska byta till en annan gammal, men hel kontaktor som jag har liggande.
Men kontaktspetsarna ser lite mysko ut och jag planerar spruta kontaktspray på dem innan jag monterar kontaktorn. Bör jag även försöka putsa dem med fil, smärgelduk eller annat?
 
Efter bytet till en hel kontaktor tycks tvättmaskinen fungera ordentligt... men jag tycker vattennivån blir så låg vid själva tvättandet - vattennivån vid de korta pauserna blir nätt och jämt synlig över nedre sargen i luckan. Hur hög brukar vattennivån vara i en gissningsvis ca 30 år gammal frontmatad tvättmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.