Hej, jag har problemet med mitt lås till ytterdörren.
Ibland när jag försöker låsa upp det med nyckeln, så roterar den bara ca 45 grader och sedan tar det tvärstopp. Vrider man nyckeln fram och tillbaka några gånger så brukar det släppa, men igår fick jag stå där ca 10min innan jag lyckades få upp dörren.

Har testat att framkalla felet med dörren öppen och det verkar som att felet uppstår när vredet på insidan står i ett visst läge. Har skruvat loss allt och kollat, men ser ingenting konstigt.

Bor i bostadsrätt. Låshuset är ett Assa 8765 med en oval Assa 1301 cylinder på utsidan och ett vred på insidan. Sitter även ett Assa tillhållarlås 90001 på dörren.

Har läst på flera hemsidor att man rekomenderas att använda en magnetvredcylinder på insidan om man ska använda låshus 8765 tillsammans med ett vred. Alternativet verkar vara att byta låshus till t.ex. Assa 565.

Är det någon här som har varit i liknande situation, eller vet mer kring rekomendationen att använda vredcylinder till Assa 8765? Mina grannar har samma lås och de har inga problem. Om låshuset behöver bytas vill jag ju spontant byta till ett likadant som sitter där nu, men inte om grundproblemet blir kvar.

Ett långt första inlägg från min sida, men hoppas att någon orkar läsa igenom det och ge tips :D
 
byter du till assa 565 så löser du problemet
min bror har samma problem med sitt assa 8765
 
Tack för feedbacken :)

Någon som vet hur man tänker kring skyddsklasser för lägenhetslås?
Med oval cylinder på utsidan och vred på insidan som inte går att koppla från, så kan det väl inte nå upp till kraven för klass 3 eller 2a?

Eller räcker det med att tillhållarlåset är klass 3, för att försäkringsbolaget ska vara nöjda?
 
J jimhaw skrev:
Tack för feedbacken :)

Någon som vet hur man tänker kring skyddsklasser för lägenhetslås?
Med oval cylinder på utsidan och vred på insidan som inte går att koppla från, så kan det väl inte nå upp till kraven för klass 3 eller 2a?

Eller räcker det med att tillhållarlåset är klass 3, för att försäkringsbolaget ska vara nöjda?
Nej det är inte klassat i den kombinationen, men det finns heller inget generellt krav på det. Det är bara om du hart extra högt lösöresvärde som de flesta FB har krav på lås och ev larm. Det framgår av dina försäkringsvillkor om det är så, men högst sannolikt inte.

Vi har 40 dörrar med 8765 + D12 + vred, aldrig haft något problem. 8765 har dubbla ”vridskivor” och vredmedbringaren får inte gå för långt in eller klämma ihop dessa så den för vredet får kontakt med den för cylindern.

/M
 
J jimhaw skrev:
Tack för feedbacken :)

Någon som vet hur man tänker kring skyddsklasser för lägenhetslås?
Med oval cylinder på utsidan och vred på insidan som inte går att koppla från, så kan det väl inte nå upp till kraven för klass 3 eller 2a?

Eller räcker det med att tillhållarlåset är klass 3, för att försäkringsbolaget ska vara nöjda?
Du har troligtvis inte krav på låsning i kl3, ett extra tillhållarlås bör vara klassat i kl3 vilket är tillräckligt för skyddsklass 1 det krävs även bakkantsbeslag man diskuterar dörrenhet vid godkännande.
Idag är det även vanligt med kl2A i bostäder vilket är kl3 från utsidan men har vred på insidan, det kan vara godkänt i kl3 med vredcylinder på insidan om man har minst 4m till markplan/ståplan för fönster.
Det absolut vanligaste är att det sitter låshus 565 i lägenhetsdörrar.
Problematiken och lösningarna du beskriver i första inlägget är korrekt.
Jag byter ut många 8765 mot 565 var år vilket i inte påverkar någon klassning då låshusen är kombinerade med oval låscylinder och vred som inte uppfyller kraven för kl3.
Vill ha samma låshus så får du komplettera med en vredcylinder 03 eller 13 för att lösa problemet.
 
Dåligt råd att byta till 565, en kista med kvartsvarvslåsning med betydligt sämre säkerhet än 8765, helt oavsett klassning. Det finns en anledning att 8765 KAN vara klassad och 565 aldrig är det.

/M.
 
T tergo skrev:
  • Uppfyller krav enligt Svensk Standard SS 3522, klass 2
565 - Enkla regellås - ASSA ABLOY Opening Solutions, ASSA ABLOY, lås, säkerhetslösningar,
Vi pratar om av försäkringsbolagen / SSF godkänd låsenhet. Du vet mycket väl att 565 aldrig uppfyller de kraven.

565 och alla andra kvartsvarvskistor listas under "Enkla regellås".

8765 mfl under "Godkända regellås"
https://www.assaabloyopeningsolutio...smalprofil-classic-las-rot/godkanda-regellas/

Hoppas du inte jobbar med lås med den nivån på kunskaperna.

/M
 
Är det inte bättre att ha en väl fungerande lösning (565)?
TS har även ett ASSA 90001 i dörren som är certifierat enligt SSF 3522:2 i Klass 3.
Jag ser inte problematiken med 565 om lösningen uppfyller ställda krav.
https://www.sbsc.se/produktcertifikat/18-558
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.