ba211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för vattenmätarbyte idag trodde jag. Motionerade båda kulventilerna, men inkommande satt fast. Hjälpte den på traven med skiftnyckeln. Nu visar det sig att den inte stänger med vredet. Aluvredet har sannolikt spruckit. Kan man ta bort vredet och vålda (typ knacka lite) och få i gång denne igen? Med tanke på risken för en smärre katastrof och med avstängning ute i gatan som nästa steg om olyckan är framme. Vad tror ni? :x
 
Aldrig chansa med sånt på en fredag!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Inget fredagsjobb.. :cool: Men jobbat mycket med vvs så vill ju fixa själv. Tydligen bara kommun plus någon enstaka som har verktyg för avstängning ute i gatan. Låter i mina öron väldigt konstigt. Inkommande sitter väl alltid inomhus hos kunden. Varför inte då ha en nödnyckel till hands?
 
P
Skruva bort hatten så får du bättre tag med tex pollygrip. Prova motionera den brukar ge sig till Slut.
 
Krilleman
Nja, om man tar bort ratten och man opererar ventilen med pollygrip så gör man nog mer skada än nytta enligt mig.

Stänger inte ventilen om man vrider vredet så är felet större än en pollygrip råder bot på det.

Ring då hellre kommunen vattenverk (som oftast stänger av gratis i gatan!) så du kan byta ventil i lugn och ro till en ny! (enkelt är oftast bäst i VVS-världen!)

Och skulle mot all förmodan ventilen i gatan gå sönder, så står kommunen för det.

Om du skulle vrida sönder ventilen i gatan själv så får du stå för det ev bytet! = DYRT!

Tänkvärt!
 
Tackar för era svar. Ska ringa kommun på måndag och kolla ev. avstängning. Ventilen ute i gatan är väl ny i sammanhanget den med. Byte servis runt -00. Vilka problem dom måste ha med äldre. Felet jag gjort är när man varit inne i vvs-systemet så har jag alltid stängt efter mätaren. Men trodde att dessa mer moderna kulventiler var säkra.
 
Vet det nu.. :wow: Vad kan hända om man demonterar vredet och pressar på med rätt nyckelstorlek? Trots allt inte mer en femton år gammel ventil..
 
  • Gilla
Turbokarlsson
  • Laddar…
Tog bort vredet och passade in en liten skiftnyckel.. den går lätt att röra, men snurrar bara runt.. så stänga av vattnet kvarstår.
 
Den här listan med saker att göra vid tidsomställningen börjar bli lång.
Brandvarnartest
Vända på pulversläckaren
Motionera alla kulventiler
jordfelsbrytaren
...
 
Redigerat:
P
Den ska bara snurra runt men vrid den ett halvt varv så ska du se den är tät.
 
Krilleman
Inte ett halvt varv. Då är den ju öppen igen.

Ett kvarts varv ska det vara.
 
P
korrekt! (y)
 
Kollade nu om ventilen fungerar, och visst gör den det. Med vredet går inte stänga av. Krävs att man vrider lite till med skiftnyckeln. Så det har liksom kuggat över lite. Vad gör man nu? Låta det vara eller byta :rolleyes:
 
Krilleman
Om det endast är vredet som är knas så är det ju inga problem.

Då kan du ju som redan sagts stänga av med skiftnyckel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.