Hej!

Vi har ett "modernt" fönster i vårt i övrigt gamla hus (1923). Tyvärr så har fönstret börjat kärva i nedkant så till den grad att det knappt gör att öppna fönstret. Det här har hänt förut, för ca ett år sedan (vi har bott i huset i tre år så har inte mer historik än så) och då löste jag det med att slipa ner fodret tills fönstret gled upp lätt. Det var ju en del jobb som förutom slipning innefattade målning av den delen jag slipar (för att inte prata om städning av slipdammet).
Så, jag blev lite besviken att problemet redan uppstått igen.

Men, jag såg i en YouTube-film där man har samma problem men med en altandörr. I det fallet så löses problemet genom att skruva på en av karmskruvarna. Filmen här för den nyfikne: (206) Rickard tipsar om hur du enkelt fixar till altandörr som kärvar - YouTube
Så, kanske går det att göra samma sak med ett fönster? Det ser ut att sitta sådana justerbara karmskruvar i mitt fönster.

I mitt fall så är det framförallt vänsterdelen av fönstret som verkar kärva (det ser jag av att färgen som jag så omsorgsfullt målat har skavts av just där). Kanske går det att "tilta" fönstret lite, så att vänsterdelen kommer upp och därmed inte kärvar?
I filmen så ser det hela väldigt enkelt ut - han skruvar bara på en enda karmskruv och får därmed upp den delen av dörren som kärvar mot tröskeln. Men i mitt fall är det krångligare - det sitter totalt sex karmskruvar (tre på vardera sida), så jag misstänker att jag måste släppa på ena sidan för att tajta till på andra sidan.

Så till frågan - innan jag springer iväg och köper en karmnyckel och försöker - är jag på sätt spår? Eller finns det kanske risk att jag förstör något?
Och till slut - om jag ska försöka, åt vilket håll skruvar man vilken del (den yttre hylsan eller själva karmskruven) för att få fönstret närmare karmen?

Bifogar lite bilder:
En av karmskruvarna (zooma in):
Närbild av ett fönster med metallfäste och en borrning i karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla karmskruvar
Öppet fönster, regndroppar på glas, utsikt mot trädgård, hustak, metallfönsterbeslag, halvt avtäckt interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela fönstret
Vit fönsterram med tre glaspartier, utsikt över träd och ett litet svart hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du är nog på rätt spår, men jag är inte säker på att du ska justera karmskruvarna på sidorna om det tar i där nere.

Det kan vara så att drevremsan (isoleringen man trycker in i springan mellan fönster och stomme) gör att karmen sviktar upp lite. Det brukar finnas hål för att montera karmskruvar både uppe och nere, i alla fall på lite bredare fönster, och då kan det vara så att du får dra i en karmskruv där nere för att kunna rikta karmen lite där.

Kolla med vattenpass om botten på fönstret är plant, och om bottenstycket buktar ut på mitten (vattenpasset "vippar").

När jag justerar sidorna brukar jag först kolla med en vinkelhake om sidorna är vinkelräta mot bottenstycket och sedan justera tills de är raka. Man ser också ganska bra om glipan mellan fönster och karm är lika på höger och vänster sida när man stänger till det, eller om man kollar glipan utifrån.

Det kan vara vanliga karmskruv, då behöver du en karmskruvsnyckel som du är inne på, eller kan det vara karmhylsor + karmhylseksruv, då funkar det bra med en vanlig 10mm insex som är lång nog. Du kan eventuellt behöva låssa karmhylseskruven lite först, då är det vanligen en T40 Torx.

Om du lyser in i hålet och där är en stor Torx-skalle så har du förmodligen karmhylsor. Om det däremot är en utstickande sexkantig pigg (insex, fastomvänd) i hålet så har du vanliga karmskruvar.
 
Det är inte så att det är monterat med fogskum då......
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Du är nog på rätt spår, men jag är inte säker på att du ska justera karmskruvarna på sidorna om det tar i där nere.

Det kan vara så att drevremsan (isoleringen man trycker in i springan mellan fönster och stomme) gör att karmen sviktar upp lite. Det brukar finnas hål för att montera karmskruvar både uppe och nere, i alla fall på lite bredare fönster, och då kan det vara så att du får dra i en karmskruv där nere för att kunna rikta karmen lite där.

Kolla med vattenpass om botten på fönstret är plant, och om bottenstycket buktar ut på mitten (vattenpasset "vippar").

När jag justerar sidorna brukar jag först kolla med en vinkelhake om sidorna är vinkelräta mot bottenstycket och sedan justera tills de är raka. Man ser också ganska bra om glipan mellan fönster och karm är lika på höger och vänster sida när man stänger till det, eller om man kollar glipan utifrån.

Det kan vara vanliga karmskruv, då behöver du en karmskruvsnyckel som du är inne på, eller kan det vara karmhylsor + karmhylseksruv, då funkar det bra med en vanlig 10mm insex som är lång nog. Du kan eventuellt behöva låssa karmhylseskruven lite först, då är det vanligen en T40 Torx.

Om du lyser in i hålet och där är en stor Torx-skalle så har du förmodligen karmhylsor. Om det däremot är en utstickande sexkantig pigg (insex, fastomvänd) i hålet så har du vanliga karmskruvar.
Stort tack för tips! Bottenstycket (om jag har hittat rätt komponent) buktar lite, men inte på den platsen där det kärvar. Får kolla vidare!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.