Hallå,

Har en duschblandare av för mig okänt varumärke där det är mycket svårt att reglera temperaturen. Kan inte så mycket om detta men misstänker antingen att insatsen (kallas det så?) är trasig, behöver smörjas eller kanske att det är något knas med temperaturspärren.

Har tagit ut insatsen och när jag vrider runt denna så uppstår klickande ljud och skrapande ljud i vissa lägen. Vrider man dessutom vredet fram och tillbaka så rör det sig inte mellan två fasta lägen, utan varje nytt vridtag flyttar istället läget på vredet i förhållande till insatsen lite grann.

I mina senaste försök att mecka med detta har jag dessutom lyckas vrida ut vredet något så att det sitter löst. Lyckas dock inte förstå hur jag ska skruva åt det hela igen.

Vet någon vad detta är för blandare och hur jag ska fixa dessa problem?

Tack på förhand!
 
  • Demonterad duschblandarinsats med vattenstänk på mörkt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschblandare monterad på trävägg med ansluten duschslang och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad duschblandare på en vägg av mörkt trä, vattenslang ansluten nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschhörna med övre och handhållen duschblandare framför kakel och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet ens vad detta är för blandare?
 
Finns det inget märke nånstans är det säkert nå nonamr skräp.
Det är bara byta blandare fick göra liknande hemma för några år sen när ett vred pajjade på "noname" blandare
 
  • Gilla
Winnie the Pooh
  • Laddar…
Tack för svar! Givet kvalitet på vissa andra saker i badrummet är det nog precis så som du säger. Bara att byta då!
 
ullberg
Jag tycker designen andas lite tapwell men den fyrkantiga blandare jag hittar hos dem idag ser lite annorlunda ut (piggar på båda sidorna), kanske ändå värt att maila dem och fråga innan du investerar i ny blandare.

Även Hafa och duschbyggarna tror jag haft kvadratiska designer, inte heller där hittar jag dock någon bra match på en kort googling…

EDIT: när jag funderat en vända till så har jag för mig att tapwell är ganska bra på att märka sina blandare med i alla fall loggan så då sjunker väl chansen, men ändå kanske värt ett mail…

/U
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.