Har ett ASSAlås inköpt våren 2011 tror det hette någonting med D... hittar inte kvittot för tillfället. De senaste veckorna har de börjat kärva när man ska få in nyckeln, när den väl sitter i låset är det inga problem att vrida runt nyckeln. Några tips på hemmafix som kan lösa problemet?
 
Fungerade utmärkt att smörja, har hört så många gånger att man inte ska smörja lås men tydligen finns det smörja och annan smörja. . .
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Låscylindrar ska underhållas med avsett medel ca 2ggr/år (höst och vår).
Avsedda medel är mer rengöring och lämnar en glidyta efter sig.
Vanlig olja, 5-56 mm ska däremot aldrig användas.

Spraya in låsspray för sedan in cylindernyckeln och vrid om i låscylindern dra sedan ur nyckeln och torka av nyckeln på ett papper, för in nyckeln igen vrid om, dra ut och torka av tills smutsen försvinner, tillför mer låsspray när det behövs (blir torrt på nyckeln).
När det inte kommer ut massa svart smuts längre så ger du en liten dusch med låsspray igen och du är klar med ditt underhåll.

http://www.assa.se/Other/ASSA/Produ...ssystem/M1025.0911 - ASSA Låsspray Svensk.pdf
Edit: såg att fahlis redan postat länken i tråden.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
Anledningen till att man inte skall smörja med vad som helst är att olja låter till exempel damm fastna i låset. Detta ger på sikt betydligt större problem.

//Arne
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Man ska absolut inte smörja tillhållarlåset även kallat "polislås"
 
A
Andy78 skrev:
Man ska absolut inte smörja tillhållarlåset även kallat "polislås"
Helt rätt, och det av samma anledning som jag nämnde ovan.
 
Då undrar jag: Hur bär ni er åt för att hindra att tillhållarlåsen kärvar om ni inte smörjer den?
I min lilla mekaniserade värld måste alla rörliga metalldelar som gnider mot varandra smörjas, det må vara urverk, lås eller bilmotorer …
 
  • Gilla
Anders Borg
  • Laddar…
S
fahlis skrev:
Då undrar jag: Hur bär ni er åt för att hindra att tillhållarlåsen kärvar om ni inte smörjer den?
I min lilla mekaniserade värld måste alla rörliga metalldelar som gnider mot varandra smörjas, det må vara urverk, lås eller bilmotorer …
många cylinderlås har långt verkande fett i sig. vilket du kan förstöra med smörjolja.
i princip kärvar låset?? då är det dags att byta,
 
Har aldrig varit med om att man måste smörja dem.
Det står tom på mitt lås "får ej smörjas" de blir som 2 blöta a4 ark som man lägger ihop svårt att separera ifrån varandra.
 
Jo, men smörjer du med fel så får du garanterat ännu värre problem några månader senare, för du har damm och smuts fastnat i cylindern mm
 
S
ett vanligt problem är att i hyreslägenheter så smörjer äldre låsen med symaskinsolja och liknande.
till slut kärvar låset ihop.
 
Finns t.o.m. tokstollar som använder matolja, margarin eller smör. :wow:

Använd endast låsolja!
 
Men vad är "låsolja"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.