Hejsan,

har nu betat av ett antal av fönsterna i mitt trähus från 1900. Alla fönster i original i gott skick. Lite ny färg och kitt och sedan är de som nya.

Dock är det några där delar av ramen behöver bytas och jag har förgäves letat efter någon i Stockholmstraken som kan erbjuda bra kärnvirke.

Är det någon som vet något lämpligt ställe runt Stockholm där man kan införskaffa kärnvirke? Gotland ligger lite för långt bort... ;)
 
Ta en weekend till någon myr i norrland ::)
 
Om det är mindre bitar brukar jag köpa plana hyvlade kvistfria plan av list kvalité. De brukar ha 7x2 och 15x2 cm plan där man köper lister. Coop brukar ha sådana här fina plan. Där kan man hitta kanon kvalité på virke om man letar bland dessa "lister", det brukar dock kosta lite. behöver man tjockare bitar limmar man ihop.

mvh plexi
 
Leta reda på några kasserade bågar och se om du kan samsåga dessa så får du en snygg skarv.

lagavulin
 
I övrigt är det svagt av vilket snickeri som helst att inte ha första klassens furuvirke hemma. Används till nästan vad som helst. Rotstocken är det du vill åt. 3-5 meter frå backen.

lagavulin
 
Håll ögonen öppna om det är någon i grannskapet som bygger om och river ut gammalt virke. Jag hittade själv överblivet virke på vinden som efter ett par drag i en rikt/planhyvel blev fint snickarvirke med täta årsringar.
Vet inte om det är att rekommendera men i några fall har jag gjort understycket av väl torkat tryckt virke. Virket hade då fått torka i över ett år. Har fungerat mycket bra och inga problem med färgsläpp.

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.