Jag ska borra genom en yttervägg bestående av cementblock? på vårt 90-tals hus. Detta för att installera en ventil. Väggen ser ut att vara ca 35cm tjock inklusive isolering, gips osv.
Diametern borde väl bli 100mm men vilken typ av kärnborr och förlängningsskaft ska jag ha? Bör jag inte borra ett långt hål genom hela väggen först?
 
Jag har tagit upp liknande hål i betonghålsten. Mitt kärnborr är cirka 15-20 cm långt och kan därför bara borra just så långt in i väggen innan det tar stopp. Det jag gjorde var att borra i steg. När borret bottnade slog jag bort kärnan som satt kvar i väggen och sedan borrade jag nästa 15 cm och upprarepade. Det finns nog ingen anledning att borra med ett pilotborr om du inte är osäker på var borret kommer att komma ut på andra sidan. Mitt kärnborr har ett centrumborr så när jag var nästan igenom kunde jag sluta borra när centrumborret var igenom och gå till andra sidan för att avsluta från det hållet. På så sätt fick jag ett snyggt snitt från båda håll. Borrhammarens utskjutande "nos" där chucken sitter (eller SDS-fästet snarare) var så långt att jag inte behövde någon förlängare.

Tänk på att luta hålet svagt utåt för att ev. fukt ska kunna rinna ut snarare än in.

/Fredrik
 
Ok nu med lite bilder.
Väggen är totalt 40cm tjock, varav 20cm är cementblock.
Vilken diameter bör jag köra på och vilken ventil? (Sovrum).
Måttband som mäter tjockleken på en vit cementvägg vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå vägg med mönstrade cementblock, del av 40 cm tjock byggstruktur för diskussion om ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör som sticker ut från en vägghörna i ett sovrum med ojämnt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
100mm borr? Tex VidaXL diamantkärnborr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.