Jag har en Kärcher 5.85M där on/off slutade fungera. När jag öppnade "elboxen" såg jag att metallfjädern som trycker på den röda kontaktorn(?) har hoppat loss. Lätt fixat tänker jag...
Men nej, det går inte att montera locket igen. Har kollat på olika youtube videos och där ser det hur enkelt ut som helst. Men det går bara inte på min Kärcher :(.
Någon som vet knepet?
Jag har testat att den funkar om man aktiverar kontaktorn...så allt verkar fungera om jag bara får ihop den.
 
  • Elkondensator märkt "ICAR Ecofill", elektriska anslutningar, monterad i svart plastlåda, tillverkad i Italien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastkomponent, metallfästen, vit kontakt, delvis fokuserad, närbild av elektronisk eller mekanisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ragnwald T Ragnwald T skrev:
Jag har en Kärcher 5.85M där on/off slutade fungera. När jag öppnade "elboxen" såg jag att metallfjädern som trycker på den röda kontaktorn(?) har hoppat loss. Lätt fixat tänker jag...
Men nej, det går inte att montera locket igen. Har kollat på olika youtube videos och där ser det hur enkelt ut som helst. Men det går bara inte på min Kärcher :(.
Någon som vet knepet?
Jag har testat att den funkar om man aktiverar kontaktorn...så allt verkar fungera om jag bara får ihop den.
I går plockade jag isär min fullt fungerande 5.85:a. Ett tag ångrade jag mig gruvligt, för mitt fjäderbleck flög såklart också ur. Men efter ett tag fick jag klurat ut hur det skulle sitta och kunde montera tillbaka det.

Bleck och kontaktor på plats, locket av:

Inre del av en elektrisk enhet med kondensator, kablar, säkring, och en flänsad motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om din bild är uppochner ser det ju väldigt lika ut. Den vita grejen ska påverkas av vredet, och i sin tur påverka den röda grejen. Jag fick lirka lite med locket, särskilt i ovankant i närheten av blecket, men det gick bra att få dit.

Lycka till.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
I går plockade jag isär min fullt fungerande 5.85:a. Ett tag ångrade jag mig gruvligt, för mitt fjäderbleck flög såklart också ur. Men efter ett tag fick jag klurat ut hur det skulle sitta och kunde montera tillbaka det.

Bleck och kontaktor på plats, locket av:

[bild]

Om din bild är uppochner ser det ju väldigt lika ut. Den vita grejen ska påverkas av vredet, och i sin tur påverka den röda grejen. Jag fick lirka lite med locket, särskilt i ovankant i närheten av blecket, men det gick bra att få dit.

Lycka till.
Tack för din input!
Det stämmer att min bild är uppochner jämfört med din.
Satt din röda kontaktor fast mellan blecket och vita grejen?
Har lirkat i timmar med locket. Har även försökt centrera röda kontaktorn med tråd då jag upplever att den rör på sig så jag inte får den på rätt plats för locket.
Vita grejen åker fram och tillbaka oxå.
Känns nästan som om jag saknar någon bit men på alla filmer jag tittat på så är det blecket + röd + vit "grej".
 
Röda grejen satt fast med hjälp av blecket. Det finns en rund pinne på röda grejen som ska in i ett motsvarande hål i "svarta huset", och en pinne som går åt andra hållet som ska in i ett hål i locket.

Det ska inte vara något mellan röda och vita grejen.

Jag tror att knepet är att få in pinnen på den röda grejen in i sitt hål i locket. I nederdelen av locket finns en styrpinne; jag satte den rätt först, och sen lirka locket på plats.
 
Du har väl provat med vredet i olika lägen när du sätter dit locket. Jag minns inte hur det skulle vara, men på ena hållet ska det ju trycka vita grejen mot röda. Nog enklare att ha vredet på andra hållet.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Du har väl provat med vredet i olika lägen när du sätter dit locket. Jag minns inte hur det skulle vara, men på ena hållet ska det ju trycka vita grejen mot röda. Nog enklare att ha vredet på andra hållet.
Vrider jag vredet till "On" så går locket på hur lätt som helst...men då hanmar den vita grejen på fel sida och aktiverar inte kontakten :(

Min röda sitter kvar men inte fast...den viker sig lite när jag sätter dit blecket. Men trots att jag centrerar den med snöre så får jag inte dit locket. Styrpinnarna gör att det är svårt att placera locket på något annat sätt.
Får ge det ett försök till i kväll men allt du nämnt är saker jag redan testat. Känns verkligen som något mer är fel i min box :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.