Hejsan alla "skapare"!
Vill bara få berättat om den oerhörda glädje och känsla jag får när jag får skapat
något alster - stort som smått.

Idag köpte jag en bit ekplanka som knappt vart finsågad. Gick ut i min lilla snickarbod, hyvlade,sågade,slipade,borrade och oljade. Nu sitter mitt alster prydligt uppskruvat i köket som handukshängare och känslan över detta lilla skapandet är enormt även om det inte är ett hus eller båt jag byggt.

Någon annan i forumet som känner likadant eller är det bara jag som är lite vrickad?
 
  • hängare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du e inte ensam, känner mig fortfarande 1 år efter renovering jäkligt nöjd när man slår sig ner i soffan och vet att det e man själv som gjort det så fint som det e hemma :)
 
Vrickad, å nej, det är ju precis de det handlar om! Att skapa något
 
Ja och få något precis som man själv vill. Rätt storlek och material. inte någon massproducerad spånskiveprodukt som man kan hitta hos var och varannan person.
 
Mikael_L
Jag möbelsnickrar ju inte (än), men kan ändå hålla med fast det i mitt fall är en vägg som rests eller en vattenfördelare som satts på plats.

Vi människor är förvisso olika, men många av oss älskar att kunna, att göra själv och kunskap.

Fin hängare. (y)

Men visst skämmer den oranga plasten lite ... :cool:
 
Håller på med en bokhylla just nu. Sågspån i hela garaget/verkstan, doften av trä, bra musik ur stereon, viktiga beslut som måste tas, lära sig av misstag, göra om, finns inget bättre en när kreativiteten flöder!
 
Mikael_L, det orange är bara ett litet tillfälligt stöd så att det gick att plåta mitt lilla alster:)
kommer från mitt nyss inköpta fingerräddarkit - Jula.
 
  • 2012-04-13 20-11-20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter helt normalt - känner igen känslan!

(Dagens barnbok-tips: I boken "Händiga Hanna lagar bilen" kallas känslan för "fixat-färdigt-glädje". Kan starkt rekommendera boken till alla 4-7-åringar i er närhet. Folkbildning på hög nivå!)
 
Det finns en stund på kvällen (oftast väldigt sent) när man gjort klar för dagen i verkstaden, städat undan och bara står och tittar och känner lukten av bearbetat virke och njuter av sin hobby. Just den stunden tycker jag är totalt underbar...

Sen finns också stunden när allt går åt helvete och man svär över den oordning man har i verkstaden, kablar överallt, slangar, spillbitar på golvet som man snubblar på, snitt som hamnar helt fel och takhöjden som är alldeles för låg. Då vill man bara slänga ut skiten och börja dricka öl på heltid. Men de stunderna är få som tur är...
 
  • Gilla
lasselu och 1 till
  • Laddar…
RickyBruch skrev:
Det finns en stund på kvällen (oftast väldigt sent) när man gjort klar för dagen i verkstaden, städat undan och bara står och tittar och känner lukten av bearbetat virke och njuter av sin hobby. Just den stunden tycker jag är totalt underbar...

Sen finns också stunden när allt går åt helvete och man svär över den oordning man har i verkstaden, kablar överallt, slangar, spillbitar på golvet som man snubblar på, snitt som hamnar helt fel och takhöjden som är alldeles för låg. Då vill man bara slänga ut skiten och börja dricka öl på heltid. Men de stunderna är få som tur är...
+1 :)
 
Ja båda har hög igenkänningsfaktor. Jag har tagit fasta på en liten sak som ändå gör stordåd för rörig miljö. I princip nästan varje gång jag går ner till verkstan så lägger jag tre saker på sin plats . Och saker kan vara alt från 3 st skruvar till större prylar som kabelvindan som står innanför dörren. På så vis är det nästan alltid städat och framföralt var sak på sin plats.

Pär
 
  • Gilla
gengaskokaren och 1 till
  • Laddar…
Tack Pär, vilken bra idé! Tre saker är ju alltid lätt att göra. Jag skall börja med en gång.
 
Finfin hängare!! Håller helt med!! Det finns inget roligare!! Det blir dock som en finsmakargrej - kan inte längre tänka mig köpa möbelbyggsatser utan vill bygga själv, vill köpa loppisfynd och renovera å renovera hela mitt hus för hand!! Suck...
 
Mikael_L
Bra idé Pär, att ställa 3 saker på sin plats varje gång.

Det ska jag också börja göra. ... Någon dag ... ;)
 
Bra idé Pär! Låter som det jag har med mig sen min tid i restaurangbranchen. "Gå aldrig tomhänt från disken tillbaka till köket" På de ställen där det funkade fanns alltid redskapen på plats i köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.