Hej!

Jag skulle uppskatta lite feedback.

Min svärmor har helt skippat underhållet på huset sedan svärfar gick bort. Nu är fönstren så dåliga att fönsterputsaren vägrar putsa för att han är rädd att de ska ramla ut.

Karmar och infästning i tegelväggen är genomruttna på flera ställen.

Nu har en firma tagit kontakt med henne och hennes grannar och gett en offert som ska vara "kampanjpris" om flera hus (likadana hus) byter fönster.

För 7-8 stora fönster ( 1 fast, de flesta 3-luft, några 500x500 mm)med karm , montage och inre listning vill de vad jag förstår ha 54.000 kr i arbetskostnad och ca 35.000 i total materialkostnad innan moms.. De gav bara ett klumppris, men ROT-avdraget är ca 27.000 kr.

Kan det verkligen kräva så mycket arbete att 54.000 är befogat?

Och innan någon säger något: Nej, barnen FÅR inte häjlpa till. Hon vägrar att "ligga till last". Det blev ett himla liv när vi kuppade och la om hennes tak för att par år sedan.
 
Redigerat:
H
Fick en offert med elitfönster på 6 fönster varav 3 öppningsbara, 1 hel-glasad altandörr, 2 x(2 st dubbeldörrar) med hälften glas dvs vanliga balkongdörrar, allt är 3-glas aluminium. 67.000,00, exkl. plåtarbete.

Så det priset din svärmor har fått verkar dyrt enl. min mening.
Ta in offerter från flera, det måste vara intressant för de övriga grannarna också.

Om hon snart fyller år kan man ju ge henne arbetskraft i present, svårt att neka en present :)
 
Kanske läge att kolla litet på vad det är för fönster som ingår i det priset. Skall man ändå lägga ut en massa pengar på arbetet så vore det ju synd om det är fönster som kansker är lika dåliga som de gamla vad gäller energi och underhåll framöver.
 
Lite faktorer som kan påverka är väl restid från deras firmalokal samt kostnad för skrotning av gamla fönstren. 54000 inkl moms motsvarar väl runt 100 arbetstimmar om man tar bort restid , bilkostnad mm

Grannen bytte alla sina fönster, altan dörr samt entredörr. Det grejade 2 gubbar på 3-4 dagar och då skeppade de iväg all skräp. Vet dock inte vad han betalade, men det var i alla fall klart mer fönster + större än vad TS angivit.

Ta in fler offerter och jämför.
 
Tack för svaren!

Det är alltså inte bara jag som tycker det är värt att gräva lite mer i det här. Tyvärr har jag inte sett själva offertne, för svärmor bor en bit bort och förstår sig inte på fax eller mejl. Tänkte be henne gå till biblioteket, kopiera och posta.
Jag har erbjudit mig att ta hand om offerthanteringen, men det föll inte i god jord.
 
54000 gör som någon skrev ca 100 timmar --> ca 12 arbetsdagar = 6 dagar för två man.
Frågade en bekant hur mycket arbet man te det är med ett fönterbyte, han sa att man sätter två fönster på en dag, tror man skulle vara två man då.
Altså går det åt 8 x 8 timmar för att sätta 8 fönster= 64timmar x 550 kr /timme = 35 200kr.
Sen kan det ju vara som så att dom satt materialpriset lågt, och arbetskostnaden högt för att kunden skall kunna nytja rotavdraget.

Men det låter som att det är väl värt att ta in någon mer offert.

Om tanten inte vill ligga till last, erbjud dig att hjälpa henne med att hitta en vettig lösning mot ett mindre "konsultarvode" till dig, så behöver hon inte känna sig till last...
 
Oavsett om det är dyrt eller billigt är det ju brukligt att man tar in 2-3 offerter för denna typ av jobb. Dels kan det skilja mellan produkterna (d.v.s. trä eller aluminium, energiglas eller "vanligt", osv, osv.)

Sedan är det ju viktigt att ta reda på vad som ingår utöver själva fönsterbytet. Ordnar de ny plåt utvändigt? Fixar de till fönstersmygen invändigt? Ingår montering av persienner?

Ta in 2-3 offerter. Då får du en uppfattning om vad det bör kosta. Var noga med att jämföra fönster som är likvärdiga samt se till att räkna på samma arbetsmoment i alla offerter (plåt, persienner, fönstersmygar, osv)

Vill de ha extrabetalt för montering av persienner är det bara att välja bort (anser jag). När vi bytte fönster tog det mig 15 minuter per fönster att montera persienner.
 
Redigerat:
Y
Lämpligt att alltid ta in flera offerter, det kan skilja väldigt mycket i pris och även kvalitet.
Det är ju inte alltid det billigaste alternativt är bäst..........:cool:
 
H
Håller med, det tar 2-3 dagar att ta ut och sätta in fönstren igen. inkl. foder.
Hade en annan offert där hantverkarna ville ha 10 arbetsdagar, så det skiljer på arbetstempo och tidsberäkning. :)
 
Som det redan skrivits, det kan ju vara billigt material, jämför totalpriset med andras totalpris till att börja med, lås er inte bara på det ena eller det andra. Vad ersättningen för arbetstiden i offert och vad man tar per timme löpande behöver inte alls överensstämma, jag är lite fundersam varför så många låser sig totalt på kostnaden för arbete men inte reagerar alls över vad de får betala för material eller tvärtom, det är totalpriset som är intressant och ska man nyttja ROT så är det intressanta att så mycket som möjligt av totalpriset ligger som arbetstid.
Är däremot totalpriset högt i jämförelse så kan man ju kolla runt efter andra hantverkare.
 
Redigerat:
Svärmor har tackat "Ja" till offerten som den var, utan att ta in fler. Dessutom gick hon med på att betala 30% handpenning NU, montering i september.

*suck*

Men det är hennes hus och hennes pengar. Hon är nöjd med att äntligen tagit ett beslut som tydligen plågat henne svårt.

Tack för all feed back!
 
Handpenning... Inte fan ska dom ha någon handpenning. Inte mycket du kan göra något åt men ändå.
 
Vad jobbigt för er allihop. :(

Jag vet hur det är med äldre som man vill hjälpa men inte får. Men man måste komma ihåg att förmågan att klara sig själv och inte ligga andra till last ofta är väldigt dyrbar för äldre människor. Vad man kan göra är erbjuda sin hjälp, och därefter fortsätta vara behjälplig, även om perosnen väljer att lösa det på annat sätt. Huvudsaken är ändå att hon blir nöjd, och är det något jag lärt mig är det att avslut är väldigt dyrbara när man blir äldre. Vi yngre som tycker att vi är odödliga och har all tid i världen tänker inte riktigt så tror jag.
 
Hos mig bytte 3 gubbar 12 fönster + 2 altandörrar på ca 6 timmar. Nya lister på insidan blev de mä på den tiden...
Bortforsling, fönster (SP), arbete ca 68 kkr för 3 år sedan.
 
Handpenning nu, montering i september... Det verkar som trådens rubrik är helt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.