Om du tillhör dem som går plus på grund av det galna bidraget den här regeringen krystat fram för att kompensera för sin misslyckade energipolitik så har jag ett förslag: https://ukraine.ua/news/donate-to-the-nbu-fund/ Länken går till information gällande det bankkonto Ukrainas nationalbank öppnat för att möjliggöra donationer från hela världen.

Personligen har jag ännu inte räknat ut vad skattebidraget kommer innebära för vårt hushåll, men om jag kommer fram till att jag får bidrag som överstiger vad våra elkostnader hade varit med normala elpriser så kommer överskottet oavkortat gå till att stödja Ukrainas försvar. Jag kan inte tänka mig ett bättre ändamål för skattemedel som vi inte borde fått från början.

OBS! Dubbelkolla själv legitimiteten i länken ovan. Lita inte på mig, en anonym användare som kallar sig Paxman på ett byggahus-forum.

Glory to Ukraine!

https://en.wikipedia.org/wiki/Glory_to_Ukraine
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A
nä skulle jag få återbäring så läggs den på de som behöver hjälp här hemma isåfall.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Med all respekt för den tragiska utvecklingen, och medlidande med Ukrainas folk, så är det tyvärr bara en tidsfråga innan Ryssland har kontrollen.
Då hamnar eventuell kvarvarande pengar och material som skickats dit - i Putins händer :(
 
Du får inte kontroll över ett land där folket är så pass nationalistiskt som Ukraina. De kommer inte att acceptera att lyda Putin. Även om han trycker ner Ukraina militärt kan han inte få kontroll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Patriotiskt, inte nationalistiskt. Men annars håller jag med dig.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Bra tänkt, själv donerar jag pengar via tex röda korset och Unicef mm då jag tror det är säkrare att dom kommer rätt fram än en länk jag inte vet hur säker den är. Skulle jag få åter för elräkning skänker jag det direkt då jag har ordnad ekonomi och då kan man bidra. Donerar jämt, men nu blev det lite mer.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
...via tex röda korset och Unicef mm då jag tror det är säkrare att dom kommer rätt fram än en länk jag inte vet hur säker den är.
Det är väl problemet med alla hjälpinitativ...man vet aldrig var pengarna slutligen hamnar och hur de används, inte ens via Röda korset eller andra stora organisationer. Det var därför jag skrev det jag gjorde i slutet på trådstarten.
 
1 16386 skrev:
Patriotiskt, inte nationalistiskt. Men annars håller jag med dig.
Kan du verkligen separera det? Har du ingen nation (inte stat) så finns det ingen anledning att vara patriotisk.
 
D Daniel 109 skrev:
Kan du verkligen separera det? Har du ingen nation (inte stat) så finns det ingen anledning att vara patriotisk.
Om Putin tar Ukraina (dvs Ukraina upphör att vara en nation) så lär nog inte Ukrainarna plötsligt byta till att känna sig som Ryssar. De lär fortsätta vara patriotiska Ukrainare och slåss för att återfå sin nation.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du har fel definition på nation. Nation är inte en synonym till stat.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kan du verkligen separera det? Har du ingen nation (inte stat) så finns det ingen anledning att vara patriotisk.
Jag menade enbart att patriotisk generellt sett ses som positivt medan nationalistisk generellt sett ses som negativt. Med tanke på vilken propaganda som Putin kommer med tycker jag att det är viktigt att välja orden med försiktighet. Dessutom kan man absolut vara patriotisk även när ens nation utplånas eller aldrig ens erkänns.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det känns inte alls fel att staten återbetalar en del av den större intäkten från energiskatter och man gör återbetalningen till den som betalat in mest av den större intäkten. Bra logik för det.

Jag kan inte siffrorna exakt men återbetalningen finansieras ju av den ökade intäkten så detta stör inte mitt samvete alls.

Lämna pengar till andra länder i behov är en helt separat fråga att ta ställning till.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det känns inte alls fel att staten återbetalar en del av den större intäkten från energiskatter och man gör återbetalningen till den som betalat in mest av den större intäkten. Bra logik för det.

Jag kan inte siffrorna exakt men återbetalningen finansieras ju av den ökade intäkten så detta stör inte mitt samvete alls.

Lämna pengar till andra länder i behov är en helt separat fråga att ta ställning till.
Fast det är ju personer som FÅR pengar genom detta bidrag, alltså betalar mindre än vad de skulle gjort om elpriserna varit normala.

Min tanke med tråden var att ge ett förslag till de som (likt mig och min fru) inte tycker att det känns rätt att få detta bidrag och funderar på ifall pengarna kan gå till något mer vettigt än att dryga ut den egna kassan. Eftersom just Putin är avgörande orsak till att elpriserna är så höga så tyckte jag att ett bidrag till den enda nation som just nu på riktigt står upp emot hans attack mot den fria världen kändes passande.

Men alla får givetvis göra som de själva vill och har samvete till. (y)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Jag menade enbart att patriotisk generellt sett ses som positivt medan nationalistisk generellt sett ses som negativt. Med tanke på vilken propaganda som Putin kommer med tycker jag att det är viktigt att välja orden med försiktighet. Dessutom kan man absolut vara patriotisk även när ens nation utplånas eller aldrig ens erkänns.
Du har het fel uppfattning om vad nation är. Nationer behöver inte erkännas, knappast heller utplånas. I alla fall inte utan att utplåna befolkningen.
 
P Paxman skrev:
Fast det är ju personer som FÅR pengar genom detta bidrag, alltså betalar mindre än vad de skulle gjort om elpriserna varit normala.

Min tanke med tråden var att ge ett förslag till de som (likt mig och min fru) inte tycker att det känns rätt att få detta bidrag och funderar på ifall pengarna kan gå till något mer vettigt än att dryga ut den egna kassan. Eftersom just Putin är avgörande orsak till att elpriserna är så höga så tyckte jag att ett bidrag till den enda nation som just nu på riktigt står upp emot hans attack mot den fria världen kändes passande.

Men alla får givetvis göra som de själva vill och har samvete till. (y)
Ja bäst är om man gör som man vill, känner man att man vill bistå Ukraina ska man ju göra det, oavsett var pengarna kommer ifrån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.