Läser om att man ibland nekar högsta bud då det är oseriöst
vad exakt innebör det, inget lånelöfte?
brukar mäklaren säga nåt om det?
 
Ja, exempelvis, eller att den potentiella köparen ställer villkor som man som säljare inte vill ställa upp på.

Jag tror att det oftast inte är oseriösa, utan villkorade bud som ratas. Villkoren kan vara allt ifrån att köparen får sitt hus sålt via när tillträdesdatum ska vara eller att säljaren färdigställer något till besiktningsklausul.

Med oseriöst bud menar man nog oftast ett lågt bud, vilket ju det högsta i en budgivning sällan kan sägas vara. Men det är klart att ett bud med krav på kontraktsskrivning imorgon, besiktningsklausul på fem dagar och tillträde första mars också kan betraktas som oseriöst då det är för svårt att uppfylla villkoren i förhållande till värdet av budet.

En duktig mäklare kan hjälpa säljare och köpare att jämka sina krav och då mäklaren har ett egenintresse av ett enkelt förfarande kan de både ha åsikter och försöka påverka processen på marginalen, ja.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Tjaa.. Jag hjälpte en kollega att köpa bostadsrätt i våras. Jag hjälpte honom att förstår processen, läste köpeavtalet osv. Han kommer ifrån ett afrikanskt land. Har arbetat i Sverige några år

Han vann budgivningen, allt var klart för kontraktskrivning kl. 12 i morgon. Vid 09 på morgonen ringde mäklaren och sade att säljaren valde en annan budgivare. MIn kollega hade lånelöfte, är högavlönad, inga speciella krav vare sig villkor eller synpunkter på tillträdesdag.

Han sade aldrig något, men jag såg hur ledsen han blev. Inte bara för att han inte fick köpa, utan den gnagande insikten att säljaren sade nej, när han fick höra om nationalitet.

Nåväl ett par månader senare fixade han en annan lägenhet.
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
Jwc och 69 till
  • Laddar…
Fairlane
En bekant till mig valde bort högsta budet då det inte kändes seriöst. Det kanske var ett seriöst bud, men personen bodde i Göteborg och hade vara sett lägenheten i Stockholm på bilder. Han kunde heller inte skriva kontrakt snabbt då han inte kunde ta sig till Stockholm under veckan. Dessutom vara pappa på semester och pappa skulle också skriva på kontraktet som delägare för att killen skulle få lån. Pappa var inte heller nåbar under semestern så han kände inte till sonens bud. Kanske var budet seriöst, men det kändes bättre att ta ett lite lägre bud och få det klart. Risken för strul kändes onödigt hög.
 
  • Gilla
Frida Rindestig och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tjaa.. Jag hjälpte en kollega att köpa bostadsrätt i våras. Jag hjälpte honom att förstår processen, läste köpeavtalet osv. Han kommer ifrån ett afrikanskt land. Har arbetat i Sverige några år

Han vann budgivningen, allt var klart för kontraktskrivning kl. 12 i morgon. Vid 09 på morgonen ringde mäklaren och sade att säljaren valde en annan budgivare. MIn kollega hade lånelöfte, är högavlönad, inga speciella krav vare sig villkor eller synpunkter på tillträdesdag.

Han sade aldrig något, men jag såg hur ledsen han blev. Inte bara för att han inte fick köpa, utan den gnagande insikten att säljaren sade nej, när han fick höra om nationalitet.

Nåväl ett par månader senare fixade han en annan lägenhet.
Till vilket pris fick denna andra köpare lägenheten?
Samma, högre eller lägre?
Eller vet inte?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Lägre, tror att det skilde 20000. Hade det funnits någon strulfaktor, typ önskemål om tillträdesdagen, olika villkor så hade jag förstått säljaren. Men kollegan var den perfekte köparen.

Min dotter var med om det motsatta. Hon och sambon deltog i en budgivning. Och gav upp vid ca 3,3 milj. Två budgivare fortsatte upp till drygt 3,5 milj.
Någon dag senare ringer mäklaren och erbjuder henne att köpa för 3,3. Högste budgivaren ville vänta en vecka med att skriva på, han var på landet. Näste budgivare svarade inte i telefon enl. mäklaren.
Förklaringen lät lite skum, men budet under dotterns bud var från en annan, inte någon av avhopparna. Så det kändes OK.
 
  • Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
Vi gjorde så vid försäljningen av vårt förra hus. Den som vann budgivningen var allmänt gnällig och började helt plötsligt anmärka på att taket var gammalt (pannor från 50-talet) och lite annat skit som man inte ens behövde besikta för att se.

Vi valde budgivare 2 och gick ned 50 000:-. Budgivare 2 var ett mycket trevligt par som förstod att ett hus byggt 1906 inte var modernt på alla sätt. Så för oss blev det en mycket smidig och trevlig affär och förlusten av några tusenlappar kändes helt okej.
 
  • Gilla
Nyfniken och 41 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Vi gjorde så vid försäljningen av vårt förra hus. Den som vann budgivningen var allmänt gnällig och började helt plötsligt anmärka på att taket var gammalt (pannor från 50-talet) och lite annat skit som man inte ens behövde besikta för att se.

Vi valde budgivare 2 och gick ned 50 000:-. Budgivare 2 var ett mycket trevligt par som förstod att ett hus byggt 1906 inte var modernt på alla sätt. Så för oss blev det en mycket smidig och trevlig affär och förlusten av några tusenlappar kändes helt okej.
wd41 wd41 skrev:
Läser om att man ibland nekar högsta bud då det är oseriöst
vad exakt innebör det, inget lånelöfte?
brukar mäklaren säga nåt om det?
Hej!
Det kan vara många olika anledningar till varför man tackar nej till högsta bud. Men de vanligaste är nog att man upplever högsta budgivaren som strulig på något sätt. Vi sålde till näst högsta budgivare och valde därmed ett bud som var 100000kr lägre än högsta. Budgivaren som la högsta budet ville inte delta i den öppna budgivningen utan körde med så kallade dolda bud för att inte driva upp budgivningen. Vi gjorde klart rätt tidigt att vi inte tänkte acceptera dolda bud via mäklaren, men de envisades och verkade allmänt dryga i sitt sätt. Då vi mest av allt behövde få bostaden såld och var ute efter en smidig affär så valde vi att tacka nej till deras dolda bud. Fick en supertrevlig och smidig köpare som vann den öppna budgivningen.

En del budgivare glömmer att inte alla säljare är penningadesperata och tror att bara för att de vinner budgivningen så kan de få härja och strula hur de vill. Men för en del är en smidig affär värt rätt mycket pengar.
 
  • Gilla
yonna och 35 till
  • Laddar…
Om man fortsätter lägga dolda bud efter säljaren sagt nej till det är man ju rent av korkad.

När närstående till mej skulle sälja ett hus så var det ett par som vann budgivningen och ville ha huset, problemet var att dom började pruta EFTER att dom vunnit budgivningen, korkat nog gick säljaren med på det (eftersom det va olika skäl var bråttom att bli av med huset), köparna betalade handpenning och sen på köpedagen precis när pappren ska skrivas på så börjar dom att pruta IGEN.

Helt ofattbart, jag skulle personligen gett dom fingret och sagt att dom inte längre var välkomna att köpa huset, men tyvärr blev det bara så att dom efter en massa tjafs betalade det redan nedprutade priset.

Huset är idag 15 år senare värt ca 5-6ggr mer skulle jag tro, det såldes i sämsta tänkbara tillfälle.
 
  • Gilla
K@tten och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tjaa.. Jag hjälpte en kollega att köpa bostadsrätt i våras. Jag hjälpte honom att förstår processen, läste köpeavtalet osv. Han kommer ifrån ett afrikanskt land. Har arbetat i Sverige några år

Han vann budgivningen, allt var klart för kontraktskrivning kl. 12 i morgon. Vid 09 på morgonen ringde mäklaren och sade att säljaren valde en annan budgivare. MIn kollega hade lånelöfte, är högavlönad, inga speciella krav vare sig villkor eller synpunkter på tillträdesdag.

Han sade aldrig något, men jag såg hur ledsen han blev. Inte bara för att han inte fick köpa, utan den gnagande insikten att säljaren sade nej, när han fick höra om nationalitet.

Nåväl ett par månader senare fixade han en annan lägenhet.



Vad är det som får dig att tro att det var pga nationalitet?

Om säljaren endå.skulle flytta varför skulle han bry sig vem som bor där sen?

Låter som offerkoftan dras på lite väl snabbt
 
  • Gilla
Nidhogg och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad är det som får dig att tro att det var pga nationalitet?

Om säljaren endå.skulle flytta varför skulle han bry sig vem som bor där sen?

Låter som offerkoftan dras på lite väl snabbt
Nu är jag ju inte skribenten av inlägget, men jag är.övertygad om att det förekommer. I detta fall hade högst bjudande inga krav alls som jag förstår det så varför skulle säljaren gå till tvåan då? Det finns rasister i Sverige ingen tvekan om det och det har inget med offerkofta att göra.

För några år sen var vi på en visning av en villa och mäklarfirman som ansvarade för försäljningen hade en mycket stor del av marknaden i området. Jag gillade inte någon av deras mäklare, men det hör var den värsta av dem. En svart person går fram till mäklaren och frågar var han kan skriva upp namn och telefonnummer och mäklaren snäser att han kan ta ett varv till i huset och kolla om det är intressant först och vänder sig sen till mig och frågar om jag vill skriva upp mig på listan. Jag tackar nej och säger att jag ska ta ett varv i huset först (har precis kommit). Det kan funnits andra skäl än ren rasism, men med tanke på andra möten med amma mäklare så är jag övertygad om att det var skälet. Ska se om jag kan hitta en offerkofta nu.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Hemmakatten och 53 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Vad är det som får dig att tro att det var pga nationalitet?

Om säljaren endå.skulle flytta varför skulle han bry sig vem som bor där sen?

Låter som offerkoftan dras på lite väl snabbt
det har hänt flera bekanta till mig som är syrianer och en barndomsvän som är finsk resande var inte välkommen på en visning en gång
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Arg
Mindi och 6 till
  • Laddar…
E
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
När vi skulle sälja min frus avlidne farfars hus tillsammans med hennes syskon (pappan dog tidigt) så var det en hel del budgivare, Vinnande bud skulle skriva kontrakt 2dgr efter kl 12.
Började med att de ville skjuta på tillträdesdagen 2månader, sen skulle de ha möjlighet att dra sig ur affären om inte deras bostad blev såld mm.

Köpet gick då till nästa och vi gick ner 150.000:-.

Anledningen var att vi anade att de säkert skulle fortsätta strula samt att det även var en känslig process med att sälja huset och de orkade inte med bråkmakare.

De som köpte huset var en barnfamilj som var så glada och lyckliga över huset.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 14 till
  • Laddar…
wd41 wd41 skrev:
Läser om att man ibland nekar högsta bud då det är oseriöst
vad exakt innebör det, inget lånelöfte?
brukar mäklaren säga nåt om det?
jag har sålt 2 hus och 3 lägenheter, allt över 2.5 miljoner. Jag har aldrig sålt till någon som budat småsummor som 2-5000kr

Båda mina hus fick jag köpt pga att jag budar 50.000+ och andra hållet sig runt 2-5000kr så säljaren tappat suget på övriga. Samma är de för mig, mitt senaste hus hade 4a budgivare varav 2 höll på med små pengar och 2 var seriösa. Sista budet som lagts var 500kr på ett 3.5miljoner objekt….

jag föredrar alla nationaliteter förutom svenskar när jag säljer, svenskar har läst att ”man vill inte köpa dyrare än nödvändigt” och därav förstår de inte heller vilken situation de sätter sig i när de bara retar upp en säljare med 90bud på en dag runt 1000kr…
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Revhiet1 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.