M
Hej

Jag har börjat restaurera de yxor som legat måååånga år i boden efter ett dödsbo. Kan se att det på två av yxorna, de två längst till vänster i bilden, står HB för Hults Bruk vilket är extra roligt då jag bor inte långt ifrån den ursprungliga smedjan. De övriga är inte märkta. Min undran nu är om någon känner igen tillverkaren på de omärkta yxorna. Och är de också värda att lägga lite jobb på, dvs kan man anta att de också är av bra kvalitet? Till sist så skulle jag vilja veta vilka typer av yxor det är på bilden, dvs vilket användningsområde har de olika yxorna?

Mycket tacksam för svar kring detta om ni känner till det.

Bästa hälsningar från Norrköping /Magnus
Fyra gamla yxor med olika huvuden och skaft ligger på ett arbetsbord, två märkta med HB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Svårt att säga något om tillverkare om de inte är märkta. Yxor tillverkades väl "överallt" i smedjor runt om i Sverige förr?

Om det är bra kvalitet på yxorna är väl bara användning om kan visa, du får slipa upp dem och se om de håller en egg eller om härdningen är fel så de är svårhanterade. Å andra sidan ser de välanvända ut och då kan det vara en antydan till att de är bra - de har använts.

Oavsett så tror jag de är bättre än en lågprisyxa av idag, som är maskinstämplade och ofta rätt dåligt stål/härdning som inte klarar att få en bra egg eller där eggen inte håller för användning. Såg lite sådan på den scoutkår jag var ledare i och man köpte för "billiga" yxor och kunde hanterade dem. Ofta var de mer klubbor än yxor och så klagades det på att det var svårt att hugga med dem...

Den längst till höger ser ju ut att ha slipats ner så eggen är lite för rak om den är tänkt till vedhuggning men skaftet ser ganska rakt ut så det kan ju vara en yxa som är mer tänkt för finare arbete. Hur är profilen på huvudet? Är det smalt så kan det vara en snickaryxa.

Tredje yxan ser ut att vara för barn eller kanske "späntning", en yxa för ryggsäcken och utflykten eller liknande. Hade en sådan när jag var liten.

Fjärde yxan från vänster ser ut att ha fått huvudet upp och ned vid skaftning, både eggvinkel i förhållande till skaft och formen på yxhuvudet antyder detta.
 
  • Gilla
Mittbygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.