Jag bad en rörmokare hjälpa till med det som är svårt vad gäller värme och vatten vid ett nybygge.
Tanken var att jag t ex skulle dra golvvärmerören själv och rörmokaren skulle montera allt i ett fördelarskåp. Ritning skulle vi få från golvvärmeleverantören och allt var frid och fröjd till rörmokaren gav mig priset på materialsatsen 102 500 kr. Min budget ligger på 55 000.

Kände att blev lite dyrt så jag skickade ritningar till tillverkaren som återkom med en materialspec och på Rinkaby ligger priset på 62 000 kr ink frakt för denna. Nämner detta för rörmokaren och säger att jag inte är villig att betala 40 000 kr extra för material, kanske 10 000 men inte mer.

Det var inte populärt.

Han vill definitivt inte installera något som han inte själv har köpt in. Han kan inte lämna några garantier på något som han inte själv köpt in och leverantören och Rinkaby är "dumma" som säljer så billigt till konsumenter.

Jag har inte några problem att betala 450 kr + moms per timme med lite extra för etablering. Jag har inte heller några problem med att rörmokaren tar betalat för att beställa materialet. Men att ta 40 000 för att skicka vidare en ritning till rörtillverkaren och sedan skicka vidare materialspecen man får från dem till grossisten är bedrägligt.

Så vad göra? Jag tror jag installerar detta själv.

Frågan är hur man gör med värmepumpen...

Suck
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här kommer ett råd som du kommer att hata mig för,
men jag ursäktar mig med att jag börjat smutta på helgdrickat :surprised:

Strunta i golvvärmen!
Det är ändå bara en övergående fluga.
Vips, så har du 100.000 kr att göra roligare saker med.
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Och beställ golvvärmen från annat ställe än rinkaby, de är dyra på golvvärme.
Buildahouse.se (dansk sida) har jag beställt från 2 ggr och kan rekommendera.. Om du ska ha vanlig för plåtar eller ingjutning iaf:)
 
KnockOnWood skrev:
men jag ursäktar mig med att jag börjat smutta på helgdrickat :surprised:

Strunta i golvvärmen!
Det är ändå bara en övergående fluga.
Som internet då. ;) Du måste ha mer än smuttat. :p
 
D09
Jag är fortfarande nykter och kan varmt rekommendera golvvärme 😄😄

Helt underbart 👍

Tycker att du ska göra jobbet själv som du tänkt.

Köp materialet själv också 👍
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Som internet då. ;) Du måste ha mer än smuttat. :p
Nej, faktiskt inte. Max 3 cl :)

Jag har själv byggt utan golvvärme, ett aktivt val.
Jag bor visserligen i en lite varmare klimatzon än KjellT.

Men har ingen golvvärme. Inga radiatorer. En luft/luftvärmepump och en kamin som vi eldar i ibland.

Golvvärmen ser jag mycket som en följd av att klinkergolv är så hajpat. I både hygienrummen och i kök och hall.
Och klinker är svinkallt att gå på med nakna fötter, alltså behovet av golvvärme.

Jag har trägolv i hela huset, utom våtrummen där det är plastmatta.
Hade jag haft klinkergolv hade jag behövt golvvärme för att våga mig in i toaletten.
Nu har jag som sagt plastmattor (som dessutom är 100% täta).
Och har ingen värme som helst inkopplad. Vad skall jag med golvvärme till då?

Faktum är att Christer Harrysson, professor i byggnadsteknik i Örebro,skrev om detta redan år 2006 i sin bok "Husdoktorn går ronden".

Det är även omnämnt av Marlén här på Bugga Hus
http://www.byggahus.se/bygga/kontroversiell-husdoktor-ger-byggtips

Citat
Golvvärmeindustrin får sig en känga, liksom luftvärme, Småhusskadenämnden, mäklare och media
Vill du låna boken skall jag rota fram den. Den står här någonstans i bokhyllorna.

Skål!
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Nej, faktiskt inte. Max 3 cl :)

Jag har själv byggt utan golvvärme, ett aktivt val.
Jag bor visserligen i en lite varmare klimatzon än KjellT.

Men har ingen golvvärme. Inga radiatorer. En luft/luftvärmepump och en kamin som vi eldar i ibland.

Golvvärmen ser jag mycket som en följd av att klinkergolv är så hajpat. I både hygienrummen och i kök och hall.
Och klinker är svinkallt att gå på med nakna fötter, alltså behovet av golvvärme.

Jag har trägolv i hela huset, utom våtrummen där det är plastmatta.
Hade jag haft klinkergolv hade jag behövt golvvärme för att våga mig in i toaletten.
Nu har jag som sagt plastmattor (som dessutom är 100% täta).
Och har ingen värme som helst inkopplad. Vad skall jag med golvvärme till då?

Faktum är att Christer Harrysson, professor i byggnadsteknik i Örebro,skrev om detta redan år 2006 i sin bok "Husdoktorn går ronden".

Det är även omnämnt av Marlén här på Bugga Hus
[länk]

Citat


Vill du låna boken skall jag rota fram den. Den står här någonstans i bokhyllorna.

Skål!
3cl är ju en rejäl fylla 😇

Hoppas du inte ska köra bil imorgon 🙈
 
D09 skrev:
3cl är ju en rejäl fylla 

Hoppas du inte ska köra bil imorgon 
3 centiliter, inte liter!

Och nej, jag låter min kära hustru köra. Jag pillar med navigatorn :)
 
Blev dubblett. Dock ingen helgdricka utan Androidfel
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu är det ett par år sedan men jag gjorde hela installationen själv. Bergvärmepump, radiatorer i nedre plan och golvvärme på övre plan.
Plannera och installera tar mycket tid om man behöver göra en komplett installation. Jag la extra tid på att optimera rörledningar etc vilket ingen annan installatör hade för avsikt att göra.

Då var Rinkabys priser på LK lägre än vad min leverantör hade som inköpspris från grossist.

Det blev rätt mycket biligare än låta en rörläggare göra jobbet. Pga rot tar man mycket för materialet eftersom man antar att 30% av installationskostnaden är arbete men det är det inte när man installerar en vp.

Sedan får du det gjort som du vill omdu gör det själv. Offerterna jag fick var ospecificerade och oftast var benämningen materialsats. En radiator kan kosta 1500 men en annan design 4500. Kändes inte som de var intresserade av att göra ett bra jobb utan det skall gå snabbt. Även borrhålet blev billigare, ca 10 000.

Om du inte gör det själv bör du se till att ha en noggrant specifierad offert. Ingen offert jag fick var i närheten av detta.
 
KnockOnWood skrev:
Här kommer ett råd som du kommer att hata mig för,
men jag ursäktar mig med att jag börjat smutta på helgdrickat :surprised:

Strunta i golvvärmen!
Det är ändå bara en övergående fluga.
Vips, så har du 100.000 kr att göra roligare saker med.
Har lite svårt för det där med att hata folk i allmänhet. Att strunta i golvvärmen var jag inne på men som jag ser det finns det ett behöv av att få ut värme i byggnaden på något sätt och jag hittade inte något bra sätt att fördela ut värmen via luft. Vi har säkert inte samma förutsättningar. Som det är nu så har jag en kamin inplanerad som skall kopplas till golvvärmen via en acctankt som komplement till värmepumpen.
 
Jag är inte direkt nervös över att installera varken värme eller vattenrör. Jag har snickarna till hjälp och dom verkar kunna det mesta. Att koppla in en värmepump är nog lite över min förmåga dock.

Fördelen med att göra det själv är att man ser till att det inte slarvas och om det blir fel kan man bara skylla på sig själv.
 
D09
KjellT skrev:
Jag är inte direkt nervös över att installera varken värme eller vattenrör. Jag har snickarna till hjälp och dom verkar kunna det mesta. Att koppla in en värmepump är nog lite över min förmåga dock.

Fördelen med att göra det själv är att man ser till att det inte slarvas och om det blir fel kan man bara skylla på sig själv.
Jag drog alla rören i huset men tog in en röris på löpande för att ansluta värmepumpen.

Efterföljande vedpanna kopplade en firma allt på dock
 
Både LK och tex Nibe har kompletta installationsanvisningar.
Dessa finns att ladda ned på resp hemsida.

Värmepumpen har övervakningssystem för att förhindra haveri. Läs igenom anvisningarna så inser du att det inte är så komplicerat som man först kan tro.
Vill man ha tips kan man skicka in frågor till Värmepumpforumet.

Sedan har du "VVS företagens teknikhanbok". Där hittar du generella installationsregler och dimensionering.
Kan lånas på närmaste bibliotek.
 
  • Gilla
KjellT och 1 till
  • Laddar…
KjellT skrev:
Jag har snickarna till hjälp och dom verkar kunna det mesta.
.
Vad bra! då har du ju någon att ringa till ifall det blir fel, dom kanske är behjälpliga med elen också ;)

Jag hade nog gjort tvärtom, snickrat själv och lämnat rördragningen till (certifierad) rörmokare.

Eller så kan du ju ringa någon annan rörmokare och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.