Hej!

Nu i november har jag anlitat ett företag att byta ut pappen på mitt garagetak. De var hemma hos mig och tittade på omfattningen på jobbet. Vi kom överens om att den nya pappen skulle ha bra kvalitet. (Han nämnde att de ibland använde papp från byggmax då kunderna önskade detta för att få ner priset). Av företaget fick jag sedan anbudet där det stod specat materialkostnad samt antal timmar och en totalsumma. Jag tackade ja till anbudet och de påbörjade arbetet veckan efter.

Jag kontrollerade papprullarna de hade med sig och upptäckte att de kom från Byggmax. Vid närmare kontroll av papprullarna såg jag att de var rekommenderade att lägga på tak med mindre krav, såsom lekstugar etc med en minsta taklutning på 14 grader. (mitt garagetak är nästan platt och sitter ihop med övriga huset). Jag blev givetvis orolig och ringde genast upp personen jag hade kontakt med på företaget. Han bedyrade att jag inte behövde vara orolig och att kvaliteten på olika papp inte var så stor...

När de var färdiga med arbetet kom regnet...

Då jag gick upp på taket och kontrollerade, upptäckte jag en del skarvar som inte satt fast. Kunde lyfta upp ena våden. Jag kollade runt lite och upptäckte läckage på några ställen genom innertaket inne i garaget.

Jag ringde genast upp företaget och krävde att de skulle komma ut och titta på vad de orsakat. De kom ut, lovade att de skulle åtgärda problemen med start dagen efter. Vi kom överens om att ny papp skulle köpas av företaget och jag bara skulle behöva betala mellanskillnaden. Alltså slippa betala för den papp de lagt på första gången.

Företaget svarade på min fråga att pappen skulle kosta 900kr per rulle. De har nu varit här och bytt pappen och även åtgärdat fuktskadorna. I fredags fick jag en faktura på ytterligare 14 000kr, där det står att den nya pappen kostar 1370kr per rulle. Då jag påtalat detta för företaget svarade de att de ju inte visste vad den nya pappen skulle kosta, han gissade bara.

Jag har både ringt och mailat företaget och sagt att jag känner mig lurad. Enda anledningen att jag tackade ja till deras anbud var i tron om att de, i första läget, skulle lägga på papp med bra kvalitet och att det var detta som ingick i anbudet.

Istället valde de papp som inte var godkänt för mina takförhållande. Min totalfaktura hamnar nu på nästan det dubbla jämfört med offerten. Jag har inte betalat något än.

Vad kan jag göra?
 
Du har ju fått ett anbud med uppgiven materialkostnad. Då är de skyldiga att leverera ändamålsenligt material. Om det sedan kommer från byggmax eller inte spelar ingen roll. Men det skall givetvis vara papp som är avsedd för ett tak med den lutning taket har.

Har du kontrollerat att den nya pappen är avsedd för din typ av tak?

När det är väldigt platt så har jag för mig att det enda som duger är papp med svetsade skarvar (men jag kan väldigt lite om takpapp).

Så i enlighet med den ursprungliga offerten så borde du inte betala mer än vad det står där.

Nu har du tydligen muntligt accepterat ett högre pris, för den papp som senare levererades, det är möjligt att du är bunden av det (vet ej). Men i så fall bör du kräva att få se kvitton/faktura eller liknande underlag. I så fall så har du antingen fått ett nytt fast pris på 900 kr/rulle, det får inte överskridas. Ev. kan man hävdas att det nya muntliga avtalet gällde löpande räkning, i så fall får inte det uppskattade priset överskridas med mer än 15%.

men som sagt. Innan du betalar ett öre så bör du få kontrollerat att det är rätt kvalitet av papp för ditt tak, och att den är korrekt monterad.
 
Redigerat:
När det är platta tak är svetsade skarvar det ända som funkar.
 
Hemmakatten
Låter som en skojarfirma. Ett seriöst företag skulle aldrig lägga byggmax-papp och inte heller "råka" lägga fel/billigare papp. Dessutom skulle en firma med lite självaktning göra ett bra, godkänt arbete. Jag antar att det dessutom bara står 'materialkostnad' på offerten och inte vilken sorts papp som ingår i detta pris. Dessutom bör man väl ha lagt underlagspapp också.

Jag skulle ta hem en besiktningsman som besiktigar taket och gör ett skriftligt utlåtande innan du betalar en krona mer till takfirman. Samtidigt skulle jag kolla med Skatteverket om de har f-skattsedel och kolla på allabolag.se hur länge företaget funnits och vem som driver det. Med ett besiktningsprotokoll har du lite mer tyngd bakom dina krav.
 
Att byta papp på ett garagetak är inget arbete för en byggare/ snickare det krävs takläggare till det. Bara det att de tog en underlagspapp av billig sort visar att det är riktiga klantar du har fått att göra med.
 
Hemmakatten
Jag tog bara för givet att det var en takläggningsfirma men det kan det förstås inte ha varit. Jag fick uppfattningen från TS inlägg att det bara las ETT lager papp, Byggmax-pappen, och ingen underlagspapp alls.
 
Luktar skojare eller klåpare, texten på byggmax webb är tydlig och förklarande. Att ett proffs skulle misslyckas med att välja rätt typ av papp, sedan inte upptäcka det och lägga pappen så klantigt att det läcker igenom med en gång känns osannolikt. Visst, alla kan ha en jäkligt dålig dag, men ett proffs borde iallafall ha vett att skämmas och erkänna.

Jag håller med om att du bör ta in en oberoende besiktningsman innan du betalar fakturan. Vem ved vad de kan ha klantat till mer?
 
För att inte drabbas av inkasso krav lr dylikt bör du bestrida fakturan tills besiktningsmannen/kvinnan vart där och gett dig ett protokoll.
För jag lovar att om du ringer och säger att du väntar på besiktning och ber att få skjuta fram förfallodatumet så ligger inkasso kravet i lådan nästa dag..
 
Tack för alla svar!

Då var vi där igen... Efter ett par dagars regnande har det återigen börjat droppa vatten. Jag ringde tidigare ikväll till den så kallade hantverkaren. En liten, väldigt liten, tröst är att han låter lika bedrövad som jag känner mig. Jag sade åt honom att jag ville att han skulle kontakta en riktig takläggare för att få hjälp med det dem uppenbarligen inte klarar av. Han svarade att han skulle skicka ut sina gubbar under morgondagen. I detta nu ösregnar det... Det är nu andra chansen dem kommer få...
Hur många chanser ska man ge egentligen?

För att förtydliga så är det en snickarfirma som utfört jobbet. Jag har inte betalat något än, antar att jag inte heller behöver göra det än?

Konsumentrådgivare kanske kan vara en bra ide?
 
L
Om det var mitt tak. Så skulle jag nog åka och köpa byggplast för att kunna skydda taket om det regnar. Man vill inte ha onödiga skador.
 
Se till att dokumentera droppet ordentligt på bild och film, kan vara bra om det blir tingsrätten senare. Det kan ju vara så att bedrövelsen är spelad. Kan även vara bra att ni gör en skriftlig överenskommelse om vad som hänt och vad ni kommer överens om,

Har du en jula i närheten? Isåfall kanske detta kan vara ett köptips för att undvika fuktskador på råspont och annat.
 
Strunta i pappen och lägg plåt. Kostar c:a 500:-/m2 efter ROT och med klass 1-plåt.
 
evertb skrev:
Strunta i pappen och lägg plåt. Kostar c:a 500:-/m2 efter ROT och med klass 1-plåt.
Ursäkta en dum fråga men vad är klass 1 plåt?
/plåtslagare
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
evertb skrev:
Strunta i pappen och lägg plåt. Kostar c:a 500:-/m2 efter ROT och med klass 1-plåt.
Plåt på ett tak som är istort sett platt? Tror inte det!
 
Mikael_L
Helsvetsad rostfri plåt funkar iaf.
Men då snackar vi helt andra priser. ;)

Till TS.
Jag tycker du ska försöka bryta hela entreprenaden, inte betala en enda spänn och sen anlita en riktig takläggare. Den där snickaren verkar inte kunna göra ett tak åt dig som du kan lita på.

Priset kommer antagligen bli ett annat än vad du har fått offererat från snickaren, men samtidigt kan du ju inte ha ett tak som läcker eller hela tiden är på gränsen till att läcka.
Och visst är det surt, men tänk vad många år det sen håller.


Men vill du bryta entreprenaden så gäller det att hålla tungan rätt i mun, så du inte blir ersättningsskyldig för kontraktsbrott.
Bäst är om ni är överens och skriver under papper på att kontraktet bryts och ingen ersättning utgår åt något håll. Byggaren går fri från skadestånd och du går fri från all betalning.

Är ni inte överens så kan kontraktet ändå brytas ensidigt, men då måste en del olika juridiska formkrav vara uppfyllda för att man ska vara säker på att motparten inte kan stämma sen. (Det gäller oavsett vilken part som vill bryta).

Jag tror inte att jag ska försöka mig på att säga något om dessa krav då jag egentligen har superdålig koll. Men det finns säkert en del som kan mycket mer.
Du kan även prova att skicka en fråga till experten här på forumet.

Men om du och snickaren kan bli överens om att ömsesidigt bryta entreprenaden så blir det däremot rätt enkelt. Påtala också att du kan komma ha möjligheten att kräva han på skadestånd eller ta in valfri firma som gör jobbet som han sen betalar och du endast betalar ert ursprungligt uppgjorda belopp.
Snickaren bör kunna inse att han kommer billigt undan om han bara blir "ivägsläppt" utan vidare krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.