Hej,

sedan ett tag tillbaka har vi märkt att man får stötar av vattenutkastarna utanför huset.
Nu har vi märkt att det även känns i plåtskåpet vid huvudcentralen och när man tar i diskbänken i tvättstugan.

märkte då också att det var pulserande ström som ett elstängsel.
Vår granne har djur och elstängsel precis bredvid vårt staket och nära huvudcentralen.

jag frågade grannen om han visste något som kunde vara källan till problemet och då visade det sig att han kopplat jorden i elaggregatet till elstängslet till jord i ett eluttag. Tydligen ska man inte göra så.

min fråga är HUR el som går genom deras jord i eluttaget kan föras över till min fastighet?
 
  • Gilla
erikperik93
  • Laddar…
Genom att grannen har kopplat aggregatets jord till nätets jord. Skyddsledare och moder jord är inga supraledare. Aggregatet delar en del av kretsen med nätets ledningar, via skyddsjord i uttaget till moder jord, där det kan uppstå en spänningsfall som man kan känna på andra platser.

Aggregatet ska ha sitt eget jordtag minst 10 meter ifrån jordtag för andra system. Det är också fördelaktigt att ordna ett bra jordtag till stängslet, typ 5 spett i ett blött dike.
 
  • Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
Ok,tack för bra svar, men det ger upphov till 2 följdfrågor:

1:
så om jag förstår det rätt är det fullt möjligt att vi kan känna av ström som grannen skickar ut i deras jord?
Lite teoretiskt men ändå:
Hur fungerar det i så fall om grannen får ett elfel på någon av sina elektriska maskiner (dom är lantbrukare) samtidigt som vi står och duschar, skulle det då kunna innebära att vi kan få ström i oss?

2:
vi har haft ett flertal vitvaror m.m som blivit utslagna av åska dom senaste 2-3 åren (2 kretskort i bergvärmepump, 1 torktumlare, 1 modem och nu en tvättmaskin) kan det vara så att (också ganska teoretiskt) grannens stängsel blivit en effektiv åskledare som skickat åskan vidare till oss?
 
  • Gilla
erikperik93
  • Laddar…
Tror det är mycket svårt att säga vad som kan ha blivit konsekvenser av en felaktig elstängselinstallation.

Vad som skrivits tidigare i tråden är korrekt, ett elstängsel ska jordas via lämpligt antal jordspett och inget annat. För vårt vilsvinsstängsel krävs runt 7 enmeters jordspett, som exempel, förlagda i lämpligt blöt mark och med någon meters avstånd mellan spetten. Att jorda i fastighetens jordnslutning är inte att tänka på alls.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
1. Ja
2. Troligen Nej

Ett jordfel i nätet, transformatorn eller hos grannen före er på ledningen kan ge allehanda otrevliga spänningar mellan skyddsjord och moder jord hos er, ja. Det ska dock vara kortvarigt under förutsättning av skydden fungerar.

Ett sådant jordfel kan orsaka en måttlig extra potential mellan fas och nolla, dvs närmare 400 V istället för 230 V, men det ska förbrukare klara av kortvarigt.

Åsköverspänning kan dock leta sig in på en fasledare och orsaka stor skada på elapparater. Jag har dock svårt att se att detta stängselaggregat kan öka denna risk. Men det är svårt att leda i bevis vilken väg en åsköverspänning tar. Ni kan vara extra utsatta av andra skäl, t.ex luftledning och telekabel. Det kan vara läge för överspänningsskydd.
 
  • Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Förstår att det är lite väl teoretiskt och svårt att spekulera kring!

överspänningsskydd får det bli!

Tack för bra svar!
 
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
B Hultzinator skrev:
Förstår att det är lite väl teoretiskt och svårt att spekulera kring!

överspänningsskydd får det bli!

Tack för bra svar!
Du noterade att Bo svarade ”Ja” på fråga 1..? Dvs att ni skulle kunna få ström i er vid ”rätt” förutsättningar.

Prata med grannen, det låter inte klokt det här! Han får f-n koppla in staketet som det är avsett! Ni ska inte behöva gå och oroa er för att inte råka vidröra vattenutkastarna eller diskbänken..

Och ännu mindre löpa risk för att få ström i er när ni duschar.

Jag hade varit helt vansinnig över det här! Allra helst eftersom han måste förstått att ni upplever det här fenomenet, när du frågade vad det kunde bero på. Men i hans värld så kanske det är normalt med stötar från diskmaskinen och det gäller att vara snabb när man ska justera termostaten i duschen..
 
Svaret på fråga 1 är ja oberoende av elstängslet och hur det just nu är jordat. Ett jordfel i tvättmaskinen hos grannen kan ge obehagliga spänningar mellan skyddsjord och moder jord. Det är ingenting speciellt med det.

Återkom när grannen har skaffat egna jordtag till stängslet så får vi se om symptomet försvinner.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit ute på ett sådant här jobb i en nybyggd stuga en gång, då man misstänkte fel i värmepumpen. Det visade sig senare att det satt ett elstängselaggregat precis bakom huset, med jordtaget alldeles för nära.
De fick stötar när de duschade och kom åt duschblandaren. Detta hände oftare när det regnade och var blött i marken.
 
V Vardagsrum skrev:
Du noterade att Bo svarade ”Ja” på fråga 1..? Dvs att ni skulle kunna få ström i er vid ”rätt” förutsättningar.

Prata med grannen, det låter inte klokt det här! Han får f-n koppla in staketet som det är avsett! Ni ska inte behöva gå och oroa er för att inte råka vidröra vattenutkastarna eller diskbänken..

Och ännu mindre löpa risk för att få ström i er när ni duschar.

Jag hade varit helt vansinnig över det här! Allra helst eftersom han måste förstått att ni upplever det här fenomenet, när du frågade vad det kunde bero på. Men i hans värld så kanske det är normalt med stötar från diskmaskinen och det gäller att vara snabb när man ska justera termostaten i duschen..
V Vardagsrum skrev:
Du noterade att Bo svarade ”Ja” på fråga 1..? Dvs att ni skulle kunna få ström i er vid ”rätt” förutsättningar.

Prata med grannen, det låter inte klokt det här! Han får f-n koppla in staketet som det är avsett! Ni ska inte behöva gå och oroa er för att inte råka vidröra vattenutkastarna eller diskbänken..

Och ännu mindre löpa risk för att få ström i er när ni duschar.

Jag hade varit helt vansinnig över det här! Allra helst eftersom han måste förstått att ni upplever det här fenomenet, när du frågade vad det kunde bero på. Men i hans värld så kanske det är normalt med stötar från diskmaskinen och det gäller att vara snabb när man ska justera termostaten i duschen..
ja vi har pratat med grannen och grannen ska åtgärda installationen med separat jordtag.
När elen är avstängd på staketet försvinner problemet!
han visste inte om att vi hade problem innan jag tog kontakt med honom, dom hade tydligen haft liknande problem hos sig men var som sagt inte medvetna om effekten hos oss. Han är av den ärliga sorten så litar på det och ser det som utagerat så länge han inte kopplar in det igen.
 
  • Gilla
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag har varit ute på ett sådant här jobb i en nybyggd stuga en gång, då man misstänkte fel i värmepumpen. Det visade sig senare att det satt ett elstängselaggregat precis bakom huset, med jordtaget alldeles för nära.
De fick stötar när de duschade och kom åt duschblandaren. Detta hände oftare när det regnade och var blött i marken.
ja vi har märkt liknande symptom, dock inte i duschen
Vi upptäckte först problemet vid vattenutkastaren ute, Man märker det enbart om man är barfota om fötterna, och allra mest när det då är blött i gräset.
MEN grannarna fick tydligen duscha med foppatofflor
 
  • Wow
ylven
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svaret på fråga 1 är ja oberoende av elstängslet och hur det just nu är jordat. Ett jordfel i tvättmaskinen hos grannen kan ge obehagliga spänningar mellan skyddsjord och moder jord. Det är ingenting speciellt med det.

Återkom när grannen har skaffat egna jordtag till stängslet så får vi se om symptomet försvinner.
Ja jag får återkomma när det är gjort
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svaret på fråga 1 är ja oberoende av elstängslet och hur det just nu är jordat. Ett jordfel i tvättmaskinen hos grannen kan ge obehagliga spänningar mellan skyddsjord och moder jord. Det är ingenting speciellt med det.

Återkom när grannen har skaffat egna jordtag till stängslet så får vi se om symptomet försvinner.
Ok, då misstolkade jag dig, trots dina alltid så tydliga inlägg. Men jag förstår inte hur du menar, hur kan ett jordfel i min grannes tvättmaskin teoretiskt leda till att jag kan få strömgenomgång någonstans i mitt hus?

Månne om jordfelet är av sådan art att tvättmaskinen skickar ut spänning och ström på skyddsjorden, vilken senare går ut till moder jord, varpå någonting i mitt hus som har kontakt med jord ”plockar upp” spänningen?

B Hultzinator skrev:
ja vi har pratat med grannen och grannen ska åtgärda installationen med separat jordtag.
När elen är avstängd på staketet försvinner problemet!
han visste inte om att vi hade problem innan jag tog kontakt med honom, dom hade tydligen haft liknande problem hos sig men var som sagt inte medvetna om effekten hos oss. Han är av den ärliga sorten så litar på det och ser det som utagerat så länge han inte kopplar in det igen.
Så bra, jag utlöste nog lite mer av ditt inlägg än vad du skrev. Skönt med vettiga grannar. Antar att det blir markjordning till stängslet framöver då.
 
  • Gilla
Bentagrus och 1 till
  • Laddar…
Här är en förenklad bild av hur det går till. Vi har grannen till vänster och din egen anläggning till höger.

Kortslutning mot höljet på tvättmaskinen gör att det teoretiskt blir 115 V mellan höljet och moder jord. Detta pga helt normal spänningsdelning.

Ungefär denna spänning uppträder även hos grannar nedströms (åt höger i bild), alltså mellan något skyddsjordat och moder jord. Vattenutkastaren kan vara indirekt kopplad till skyddsjord.

Schematisk bild av spänningsfördelningen i en skyddsjordsledare och felströmmens väg, illustrerar 115 V mellan hölje och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så vill man ha ihjäl sin jobbiga granne kan man ersätta sina säkringar med en spik och kortsluta fas mot skyddsjord (kanske bör nämna för bokstavspersoner att detta är ett skämt och att så här gör man absolut inte).

Det är alltså samma spänning som grannen upplever om han råkar hålla i något skyddsjordat just då. Vanligen löser säkringen eller JFBn långt innan det blir farligt. I verkligheten blir det inte heller 115 V utan det beror på spänningsfallet i PEN fram till det närmaste jordtaget tidigare på linjen. Ett jordtag nära till vänster om grannen tar alltså ned spänningen betydligt, och ett eget jordtag mellan dig o grannen är alltså ett sätt att helt skydda sig mot detta fall.
 
  • Gilla
  • Wow
Fru Uggla och 5 till
  • Laddar…
Funkar det med vilken spik som helst och hur kan man selektera ut en specifik granne undrar jag :thinking:;)
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.