Ville höra vad ni säger om det råd jag fick i färgaffär gällande målning av insidan på källarväggarna hemma.

Bakgrund - källaren är dränerad och isolerad sedan två månader tillbaka och detta gjordes för att vi tänkt bygga om en altan ute - alternativet var ju att bygga om altanen, vänta i 3-7 år när dräneringen gjort sitt (huset är byggt -67) och då göra om rubbet. Vi hade alltså inga "inre" skäl till att göra dräneringen nu - inga fuktgenomträngningar på insidan.

Nu har vi gett oss på att fixa till ett ett av rummen i källaren - detta är ett hörnrum och har alltså väggar inåt huset på två sidor och ytterväggar på två sidor. Rummet renoverades senast någon gång på 70-talet - på innerväggarna satt säckvävstapet och på väggarna utåt var det isolerat med cellplast, ditsatta med träreglar direkt mot väggen och på ena väggen gips och på andra träpanel. Golvet var reglat med träreglar direkt på betonggolvet, isolerat med "vanlig" isolering - gullfiber eller vad det kan tänkas vara/heta, och sedan ett massivt trägolv på det.

Om vi ska göra det här rätt nu, enligt konstens alla regler är det ju att plocka ner all färg som är målad direkt på betongen, både på väggar och golv, putsa i håligheter med lagningspust, måla med silikatfärg, lägga platonmatta alt stålreglar på golvet och se till att det blir ventilerat etc.
Men vi backar lite - jag tog med mig en bit puts med färg på till färgaffären för att kolla om vi kanske skulle ha sån tur att det var en diffusionsöppen färg som satt på väggarna, men så var inte fallet. Killen tippade på antingen en sockelfärg eller en takfärg, då den var ganska matt och definitivt då inte en diffusionsöppen färg. Vi fick ju då också reda på att ska vi måla med silikatfärg så måste väggarna vara fullkomligt råa - dvs vi får i princip blästra ner färgen från väggarna...

Killen frågade om skicket på rummet nu och jag sa som det var - förvånansvärt nog är det inte något som helst färgsläpp någonstans i rummet - golvet har lite fläckar, men ingenstans har färgen släppt eller lyft överhuvudtaget. Isoleringen som plockades ut från golvet var inte fuktig, inte heller cellplasten (om den nu kan bli det...) Det luktar lite unket - men det kan ju vara att det har suttit instängt också bakom gips/panel och isolering i närmare 35 år... Så han sa att om vi skulle måla över den befintliga färgen med vanlig väggfärg i det här läget så skulle saken inte bli sämre - har det inte blivit fuktgenomträngningar hittills så lär det antagligen inte bli det nu heller, speciellt som vi dränerat om och isolerat också.

Vad säger ni om det rådet?
I nuläget är vi inne på platonmatta och ett trägolv ovanpå - inget trä mot golv eller väggar, och ventilerade socklar och faktiskt - att måla vanlig väggfärg på den befintliga, efter att ha putsat igen alla skruvhål. Skjuter vi oss själva i foten med att måla vanlig väggfärg eller vågar man tro att det inte blir sämre än det är nu - och i nuläget är det ju inte dåligt?
 
Diffusionsöppen är om jag har förstått det rätt nästan alla matta färger(förutom plastfärg) och takfärg är ju oftast matt så den borde vara ganska öppen men det är fuktighet som de färgerna inte är så duktig på och det blir blåsor och färgsläpp.
Orkar ni inte blästra så måla på och ta tag i problemet senare om det skulle uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.