Efter att ha läst åtskilliga timmar här så har jag förstått att silikatfärg är det bästa i källaren.
Nu har jag dock ett problem. De gamla väggarna har ngn gul och röd färg sen innan (flagar inte) som jag inte orkar slipa bort just nu...

Är det helt onödigt då att måla med silikatfärg (eftersom väggarna inte är helt rena) eller är det ändå bättre än inget?:confused:

Har dränerat och isolerat om hela källaren.
 
Ullis-husägaren skrev:
Är det helt onödigt då att måla med silikatfärg (eftersom väggarna inte är helt rena) eller är det ändå bättre än inget?:confused:
det är meningslöst att måla med silikat på en annat färgsikt, tycker jag.
gaia
 
Instämmer.
 
Ok tack...

Kan jag då ta vanlig väggfärg eller finns det någon annan färg som är mer lämplig.
 
Om du inte orkar slipa hela väggen så kanske du bara kan slipa av första 2 decimetrarna ifrån golvet, där fuktvandringen är som värst.

Sen måla över med en öppen färg.
 
Med tanke på att du redan har någon form av halvtät (plast?) färg kan du fortsätta med det.
Det finns ganska billiga (vanligtvis) vita färger som kallas källarfärg eller väggfärg för ekonomiutrummen. De är matta och relativt difusöppna så det blir i alla fall inte sämmre än vad det är idag.
Inte lika bra som silikat om den målas direkt på putsen men i ditt fall borde det funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.