Hej alla!

Har senaste tiden börjat tampas med min fuktdrabbade källare och har börjat få bort en hel del material av plast och plastmattor som hållit markfukten instängd i bottenplattan. Nu är bara halva källaren inplastad, men jag jobbar på det.

I rummet jag nu pillar med låg det plast på betongen och sedan frigolit, golvspån och sen plastmatta. Golvet hade klarat sig fint men rejält fuktigt under plasten och all fukt som kunnat vandra har ju givetvis letat sig ut mot väggarna.

Tidigt i våras (ett par månader sen) dränerades huset om och det har satts Isodrän runt om huset. Just detta rummet ligger i stort sett i markplan men grunden utanför är som sagt var isolerad med Isodrän. När jag rev ur golvet i helgen så hittade jag vass bakom putsen och som jag förstår det så var det ett vanligt material att putsa på förr. Huset är från 1944. De nedersta 15 cm av vass var dock inte så fräsch så det plockade jag snabbt bort. Mellanväggarna måste också ut då de är byggda med tjocka plankor som är fastspikade i en ingjuten syll i golvet. Golvtrösklarna har redan åkt ut och de var nog iaf bestående av ca 30% jord och resten trä.

Nu behöver jag råd om hur jag ska göra med ytterväggen. Ska jag behålla vassen som är kvar och laga i putsen som är skadad? Det som är kvar har suttit där i säkert över 70 år och ser fint ut. Eller ska jag riva ner, regla med stålregel, isolera delen som är fräsch (över mark) och sätta gips. Väggen är tilläggsisolerad på utsidan och sen mexi på men jag antar att det inte är några jättedimensioner.

Alla råd mottages mer än tacksamt då jag vet att det är många som sitter på stora erfarenheter och kunskaper här, tack på förhand.

Lägger med några bilder också.
IMG_0953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är där ingen fukt nu så hade jag putsat. Att regla upp kommer ju att innebära flyttning av rör så det för med sig en hel del jobb.
Är visserligen inte optimalt med organiska material så men har det hållt sen 40-talet så lär det fungera ett tag till.

/Kent
 
Rören har jag tänkt att dra om i vilket fall som helst, de går i plattan (ev under plattan) och jag är rädd att de gjort sitt. Jag vet att värmesystemet läcker någonstans (tryckfall om än långsamt sådant) och eftersom att kallvattenrören under huset verkligen sjöng på sista versen så tänkte jag passa på att byta till radiatorerna också.

Angående golvet så hade vi tänkt oss någon typ av Nivell/Granab/Platon-variant. Den totala ytan som ska fixas är ca 50 kvm (golvet alltså).

Men givetvis är jag ju glad om det blir så lite jobb som möjligt kontra bra resultat.
 
Jag skulle utan minsta lilla endaste tveksamhet riva bort all vass och bygga med moderna metoder.
 
Hej MathiasS!

Har följt din källartråd med stort engagemang. Moderna metoder skriver du, få se om jag fattat det rätt i så fall. Jag tänker mig följande:

1. Riv ner allting till bara mässingen.
2. Ta bort befintliga rör och radiatorer
3. Lägg in Nivell-golv
4. Dra nya värmerör under nivellgolvet för att få det snyggt, alternativt golvvärme.
5. Sätt stålreglar mot yttervägg, isolera "friska delen" ovan mark, med vad? Stenull?
6. Gips på detta, för man vågar sig inte på att sätta OSB+gips? även om det borde vara ok...

Nu vill jag ha fler tips och invändningar och kritik :)
 
Redigerat:
Ja, vad moderna metoder är kan man ju fundera på, men jag är rätt säker på att gräs inte räknas dit...:)

3. Eller gräv ur och isolera
5. Isolering på utsidan känns tryggast.
6. Jag har satt OSB+gips även om det kanske inte är 100% enligt boken. Jag känner dock mig säker på att väggen är torr efter dränering och välventilerad
 
Tack igen för svar.

Jo, absolut att isolering på utsidan känns tryggare. Dock är ju väggen ovan mark men i markplan därför tänker jag att med ett ventilerat golv att det med all säkerhet (hur säker man nu kan vara) kommer på torr nivå. Jag vet ju inte heller hur fort det torkar ut efter dräneringen men jag hoppas ju på att den fungerar bra.

Hur blir en gipsvägg utan isolering ljudmässigt och känns den kanske kall? Om man sätter stålreglarna en bit från väggen så att ev kyla från yttervägg inte letar sig vidare i plåten kanske är en idé (luftspalt) eller behöver jag inte vara rädd för det?

Jag hade jättegärna följt ditt exempel att bila upp och isolera under plattan men ett sånt jätteprojekt är jag inte säker på att jag mäktar med och ekonomin finns inte fullt ut att låta någon annan göra det heller.
 
Nej vass som revetering räknas inte som en modern metod direkt men ett problem är att det är rätt svårt att få ett gammalt hus att motsvara dagens krav. Det blir ju typ som att riva ner allt till stomme och bygga nytt vilket oftast är ogörbart.
Här är fler parametrar såsom uppvärmning och ventilation som spelar stor roll. Troligen byggdes den kåken med oljepanna och om den inte används såsom tidigare så kan det spela en stor roll för hur huset mår om en tio år typ.
/Kent
 
Visst är det så. Troligtvis vedpanna t o m kanske. Numera är det FV sedan 6 år tillbaka och givetvis får man hålla koll på byggnationen. Jag söker mest argument för och emot att göra vissa åtgärder. Dock är jag i grunden negativ till att ändra fungerande lösningar men givetvis för att ändra dåliga lösningar. Att plasta in fukten på en odränerad grund så att fukten går ut i väggarna är ju en typisk sak att åtgärda :) Men bäggen är ju inte alls lika självklar.

Just för tillfället känner jag för att fixa ventilerat golv men behålla väggarna eftersom de trots allt verkar friska.
 
Problemet med FV är att man ändrar en hel del på ventilationen med och det är inte så enkelt att trixa till sen.
Husen byggdes ju med tanke på att man kunde elda en del för kråkorna så att säga och det kan man inte idag.
Hur man än gör med en gammal kåk så blir det lite strul, dvs man har alltid ändan bak typ.

/Kent
 
Visst är det så, samtidigt är det på många sätt mer rejält byggt än många nya prefab plåt- och gips-skjul. Elda för kråkorna går bra hos mig, öppen spis på båda våningarna så det är fritt fram :)

Men för att ändra lite och för att spara arbete så borde ändå en bra lösning vara att plocka bort dålig halm nere vid golvet och sen putsa om den nedre delen.
 
Riggen skrev:
Men för att ändra lite och för att spara arbete så borde ändå en bra lösning vara att plocka bort dålig halm nere vid golvet och sen putsa om den nedre delen.
Jag skulle låta halmen vara och vänta tills den torkar ut ( om den nu gör det) och se om den blir frisk igen... sen kan man putsa på med samma puts (verkar vara kalkputs ).
Har själv halmmattor i mina källarytterväggar som var blöta nere vid golv på visa ställen. Jag rev ner plastfärgen och den skadade putsen och putsade om det hela utan att riva ut halmen och det håller än :). Jag har inte ens dränerat om huset .......
Den lösningen har fungerat sen huset byggdes i 1938 och jag kan inte se meningen i att byta till reglade gipsväggar.Halmen isolerar bra :).
tror inte du gör ett stor fel om gör likadant i dit källare :)
gaia
 
Hej Gaia!

Låter bra att det funkat för dig. Halmen är inte blöt i dagsläget men det nedersta rasar mer eller mindre bort när jag plockar bort golvlisten. Ståltråden som håller halmen på plats har rostat av. Resten av halmen bakom ser ut som den är ditlagd igår så det är nog inga problem :)

Tack för detta. Dags att beställa Granab-golv.
 
ja, min halm var också i skick som om den var hämtat igår från fältet :). Längst golv luktade den som våt halm men helt friskt efter torkning :). Överputsat och ok idag. Din verkar vara i mycket bättre skick så putsa på utan tvekan.
En så omodern , enkel och billig lösning som fungerar :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.