Hej!

Jag har en tvättstuga i källaren där man någon gång för många år sedan har isolerat insidan på ytterväggen med ca 5cm frigolit och sen putsat ca 2cm på det. Säkert inte optimalt men det har funkat i många år och kommer få gå ett antal år till...
Nu har jag tänkt att bara fulrenovera (måla tak och väggar) samt ställa in ett bubbelbadkar vid den väggen. Vad bör jag göra? Bara måla med vanlig väggfärg, vätskebaserad tätskikt och väggfärg eller måste det till andra åtgärder? Blir konfunderad då jag inte vill stänga inne massa fukt utifrån men heller inte tillföra fukt från skvätt och så vidare.
Badkaret kommer användas sporadiskt och inte som dusch.

Jag har flera andra stora projekt så det finns varken tid eller pengar till att göra en stor åtgärd med att riva ner o kalka osv.

Rummet har för övrigt bra ventilation (mekanisk frånluft) samt en avfuktare som står med sensor och startar när det behövs.

Tacksam för svar
 
A
Frigolit är ju nästan ångtät så det betyder att man redan stängt in fukten utifrån innanför frigoliten.

Så det finns redan idag risk för mögel innanför frigoliten (beroende på vad frigoliten sattes på) samt att källarväggarna har konstant fuktbelastning och blir porös och smular. Om det är ett fiktivt eller riktigt problem är bara spekulation utan mer undersökning.



Om ni räknar med mycket skvätt skulle jag målat de mest utsatta ställena eller satt någon skiva exempelvis https://fibo.se/bygg-badrum-kok/renovera-eller-bygg-nytt-badrum/

Edit: Men inte måla hela rummet med en tät färg. Risken är annars att putsen på insidan lossnar
 
Om systemet är stabilt som det är kan det ju vara kvar. Sporadisk dusch/bad borde inte tillföra så mycket. Jag skulle bara måla med färg lämplig för puts, ofta silikatfärg. Inte tätskikt för då ändrar du någonting i fuktvandringarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Här kommer svaren snabbt :)
Jag har förstått att det är en riskkonstruktion men som sagt får bli ett senare bekymmer att reda i det. Det finns inget som tyder på problem idag även om det möjligtvis skulle kunna ligga dolt bakom frigoliten.

Som sagt vi räknar inte med så mycket skvätt även om det kan förekomma med två småbarn.

Tror att det bara blir målning för att inte ändra förutsättningarna i väggen. Möjligtvis någon skiva eller annat precis vid kanterna på badkaret.

Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.