Hej !
Jag har tittat på ett hus från -1963.
Det är ett soutteränghus med tegelfasad. Ställer mig frågande till konstruktionen i ytterväggar i källardelen främst.
Hittade ritningar och "grundmur i motfyllda" väggar är byggda från utsida: betong 18cm- 4cm träullsskiva- murade lättbetongstenar 7,5cm.

Träullsskivan såg även ut att gå ned en bit i plattans ytterkant på ritningen.

Bjälklag är gjuten betong, sen ett regelverk förmodligen med installationer och sen golv ovanpå.

Övre plans ytterväggar är utifrån tegel- mineralull(minns ej tjocklek)-murade lättbetongstenar. Alla innerväggar är lättbetong.

Huset är inte omdränerat. Jag ser inga fuktgenomslag i väggarna under jord.
Mögellukt finns från uppreglade golv i 3 rum i nedre plan som ej ligger under jord. I bakkant av huset är det garage och tvättstuga med ren betongplatta . Inga utreglade väggar finns öht.

Spontant kände jag strunta i detta hus direkt.
Men efter en kort läsning om träullit kanske det tål fukt mer än vad jag trodde.
Ser inga problem med konstruktionen på övre plan.

Någon som har erfarenhet av liknande konstruktion?
Har sett putsad träullit på insida källarvägg förut men aldrig inbyggd med lättbetong.

Tacksam för svar!
 
Träulit är träspån som har duschats med betong för att få en fast form. Det användes mycket förr för att isolera, med en putsad yta så är den vindtät och ventilerar ut ev fukt/väta.
 
J jonaserik skrev:
Träulit är träspån som har duschats med betong för att få en fast form. Det användes mycket förr för att isolera, med en putsad yta så är den vindtät och ventilerar ut ev fukt/väta.
Hej! Jo jag vet vad det är men ställer mig frågande till om det öht kan ventileras ut. För fukt tror jag den lär ha i sig. Men visst, lättbetongen kan väl liknas tjock puts istället. Om jag ställer om frågan, hade du varit orolig för konstruktionen?
 
D säger puts, den dra åt sig fukt och det dunstar av, träuliten är luftig i sig. Hade liknade i ett garage och hade inte några problem an innehmed det. Du säger även lättbetong, vad vet du om den, är den blå eller vit. Blåbetong kan innehålla radon och användes i det åldersintervallet.
 
J jonaserik skrev:
D säger puts, den dra åt sig fukt och det dunstar av, träuliten är luftig i sig. Hade liknade i ett garage och hade inte några problem an innehmed det. Du säger även lättbetong, vad vet du om den, är den blå eller vit. Blåbetong kan innehålla radon och användes i det åldersintervallet.
Hej igen! Framgår inte vad som använts. Det är murade stenar" lättklinker" var nog benämningen på ritning. Alla innerväggar ser ut att vara i siporex grå färg. Men det säger ju inget om yttervägg. Ja jag får ta en funderare på alla risker. Golvet vet jag ju är en stor del av lukten men svårt att veta om all lukt i huset försvinner.
 
Ingen annan som har åsikter om konstruktionen? Jag tvekar mycket kring just ytterväggar under jord. Läste även om behandling av trä mot träskade insekter i reglar i ritningar, det var otydligt om det var övre planet eller entreplan mot betongplatta det gällde. Känns konstigt att behandla övre plan som på den tiden tom. borde vara en fuktfri konstruktion. Fint hus i övrigt och mycket påkostat i övrigt. Men visst, det kan vara att köpa ett stort problem. Huset är inte dyrt och det kommer säkerligen fler hus i närområdet ut till salu. Men läget är mycket bra från min synvinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.