Hej

Denna fråga kommer en konstruktör antagligen kunna svara på när vi har kommit så långt... men det är långt dit och jag är nyfiken på hur man löser detta problem.

Tillbyggnad med källare på tomt som lutar (se bild, grön linje marknivå) lite suterräng stil. Källaren ska vara inredd. Kommer bygga med lättklinker eller lättbetong och för att få bästa möjliga isolering. Ex, Finjas Dorotherm Plus eller H+H 500×500mm celblock.

Ingen av dessa klossar får användas under mark. Med lättklinkern går det lätt att använda en homogen sten under mark (isolera på utsidan) och sen byta till Dorotherm plus när man kommer över marknivån. Men... hur gör man med lättbetongen? Modellen under mark (500kg/m³ istället för 300kg³) finns inte i 500mm tjocklek. Hur skulle ni löst detta problem om jag vill bygga med lättbetong?

/Pär
 
  • mark.jpg
Tänkte svara på min fråga (eller inte riktigt) själv om någon undrar i framtiden.

Att använda lättbetong under mark avråder alla (konstruktören, byggfirmor) ifrån utom lättbetongleverantörerna. Därför kommer jag ha lättklinker i källarväggarna och kan därför inte svara på hur tjockleksskillnaden mellan de 365mm breda 500kg/m³ (under mark) lättbetongblocken och 500mm 300kg/m³ (ovan mark) kan lösas.

Med lättklinker används homogena block under mark som isoleras utvändigt. Ovan mark används Iso-Block som inte får användas under mark pga. att dess sandwichuppbyggnad inte klarar jordtrycket.

/Pär
 
Murar du med Finjas Ergothermblock är det lätt att gjuta till på utsidan så du kommer upp i rätt bredd. Du får då en bra yta invändigt som putsbärare.
Ett annat alternativ skulle kunna vara att använda Dorotherm ytterst och klamra och mura 15 cm Leca invändigt. Även i detta fall får du samma putsbärare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.