Hej!

Hade hittat ett släp av spackel på två ställe i en hörna av en källarvägg. Försökte då behandla med förankringsgrund och spackla över men spacklet lossnade efter nån dag. Borstade denna gången med metallborste och behandlade med förankringsgrunden igen. Nästa dagen - se bild. Det hade bildats nån slags påväxt över en del av ytan som jag har svårt att identifiera. Den är vitt och mjuk och känns "vaxigt" om man gnuggar på den. Har någon sett liknande? Är det organiskt eller oorganiskt?

Har i övrigt ganska frisk källare med klinker på golvet och målade väggar. Inget särskilt fukt noterades i väggar trots att det är plastfärg på innersidan (förmodligen dräneringen fungerar fortfarande utmärkt).
 
  • DSC_0127-small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är högst troligen saltutfällningar. Alltså ingen påväxt på av något slag, utan ett vanligt fenomen då källarväggen är mycket fuktig. Jag ska inte ropa högt om dränering som så många andra gör, men om väggarna i övrigt verkar torra, försök undersöka varför just denna delen av väggen är fuktig. Finns ett stuprör i närheten? Detta kan i så fall läcka vatten vilket skulle kunna medföra en sådan här skada, ofta mer utbredd än så här kanske.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Tack för svaret. Det verkar instämmer. Hade gravt ut i diagnossyfte 2.5 löpmeter jord på utsidan (i hela höjden, dvs ner till dräneringsröret) och upptäckte att väggen där är betydligt fuktigare än på övriga ställe. Detta kan delvist förklaras av stupröret i närheten (viss läckage förekommer pga lövansamling mm). Andra trolig anledning är att källarväggen sträcker ut 1.5 m från detta hörn - fungerar som stöd för balkongen. På övriga väggar det är relativt värm källare på insidan väggen men här är det kallt och fuktigt på både sidor. Sist, dräneringen är gjort i 70 talet, dvs. det användes mineralull istället för moderna isoleringsskivor. Denna suger vatten och behåller den mycket länge.

Åtgärder som jag kan tänka mig är att ersätta mineralull med isoleringsskivor på denna sträckan och kontrollera stupröret oftare. Jag återkommer med bild senare.
 
Har du ingen lövsamlare på stupröret, sätt i så fall dit en mer eller mindre omgående. Sedan tror jag säkert att det kan fungera med isoleringsskivor eller möjligen platon utefter den del av väggen där det är som värst. Detta är väl lite av konstgjord andning kanske, men om man inte känner för att ta hand om hela källarväggen bara för en relativt liten skada, då tror jag nog att din lösning kan vara väl så god. Förmodligen löser sig det mesta om du ser till att den jord/isolering som ligger närmast väggen inte kan bära hur mycket fukt som helst och att inte minst stupröret lagas eller bytes, alt. förses med lövsamlare.

Du har inga rabatter mot husväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.