Hej,

Vi byggde ut huset förra hösten. Den nya delens källarväggar byggdes upp av frigolitblock som sedan fylldes med betong. På så vis blir väggen platsbyggd och färdigisolerad på både in- och utsida, går snabbt, blir bra och är lättsamt för den som bygger.

Men nu återstår för mig att få på ett ytskikt... Jag har köpt tre SteniTerra-skivor som jag tänkte sätta dit genom att ta tigersågen, såga vertikala skåror i frigoliten, skrapa rent betongen i dessa, limma dit tryckta reglar med PL400 och sedan skruva fast skivorna på dessa (enligt konstens alla reglar - luftspalt, etc).

Men när jag provsågade blev det fruktansvärt mycket frigolit-"spån" - statiskt och svårstäda elände - och det var inte helt lätt att få bort frigoliten från betongen. Jag har aldrig limmat direkt på frigolit, men läser att det är möjligt. Går det i det här fallet? Limma tunna tryckta reglar cc 40 och skruva fast Steni-skivan på dessa? Håller det? Inga större påfrestningar i det här fallet. Frioliten är väldigt hård och inte alls porös som t ex sådan som används i kartonger som stötdämpning.

Tack för hjälpen! :)

ByggaHus_grund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är troligen XPS cellplast.
Verkar väldigt dumt att ta bort cellplasten!
Varför inte bara skruva fast reglarna rätt in betongen igenom cellplasten?
 
Spikplugga fast läkt direkt på cellplasten eller förborra och dra med Walldog eller essve betongskruv. Sen är det bara att montera steniterra
 
Finns det inte plast "reglar" ingjutna i frigoliten som du skall skruva i!
 
> Varför inte bara skruva fast reglarna rätt in betongen igenom cellplasten?

Cellplasten är 10 cm tjock. Ska jag borra, försöka få in en plugg och sedan dra närmare 15-18 cm långa skruvar genom regel, plast och in i plugg?

> Spikplugga fast läkt direkt på cellplasten

Hmm, så hård är den inte. Tänk riktigt hård och seg frigolit. Slår man in en spik och ruckar lite på den blir hålet lite större. Men visst, vad för slags spikplugg tänker du dig att jag ska använda?

> Finns det inte plast "reglar" ingjutna i frigoliten som du skall skruva i!

Det finns inslag av plast, men det är mest för att hålla ihop blocken innan gjutning samt i viss mån armera betongen. Går ej att skruva i, är kanske 5 mm tjock och finns bara på vissa ställen.
 
  • Gilla
Didiglufs
  • Laddar…
Hur är det gjort med väggen i källaren? Vad är det för fabrikat på blocken?
 
Skruvarna som man använder till Lux-elements borde fungera.
 
Ser ut som dorocellblock. Varför inte putsa direkt på frigoliten?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ser ut som dorocellblock. Varför inte putsa direkt på frigoliten?
Borde ingått i entreprenaden.
 
...om man inte vill putsa skulle jag limma Steniskivan direkt på grunden (frigoliten). Kan inte se något problem med det.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
> Hur är det gjort med väggen i källaren?

Det ingick inte i entreprenaden att göra i ordning källarrummet, så in- och utsida av källarväggen ser exakt likadana ut.

> Skruvarna som man använder till Lux-elements borde fungera.

Vad är det för skruvar? Lux-skivorna har, till skillnad från dessa block, en tunn hård yta och lämpar sig kanske därför bättre att skruva i?

> Ser ut som dorocellblock.

Det är exakt sådana.

dorocell.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


> Varför inte putsa direkt på frigoliten?

Det går säkert bra, men jag har aldrig putsat och har fått för mig att det är svårt att få det snyggt, svårt att få det att sitta fast ordentligt och hålla i en evighet. Tre SteniTerra-skivor kändes enklare...

> Borde ingått i entreprenaden.

Det kan man tycka, men det var inget jag tänkte på att speca eftersom jag inte visste att de skulle bygga med sådana där dorocellblock... En erfarenhet rikare. :)

> ...om man inte vill putsa skulle jag limma Steniskivan direkt på grunden (frigoliten). Kan inte se något problem med det.

Kanske, men skivorna ska sättas med luftspalt bakom och ha viss rörelsemån, vilket jag antar att de får om man skruvar fast dem enligt anvisning på reglar och har med 3-5 mm mellanrum i skivskarvarna. Men med ditt resonemang borde det ju gå lika bra att limma fast tunna reglar på frigoliten och sedan skruva skivorna i dessa...
 
...ja, fast att limma fast tryckt virke är väldigt svårt, så det faller nog på det.....

Vill man skruva träbitar på friggon så kommer nog vanliga fasadplugg funka utmärkt. Det är inga vikter att tala om här så det gör inget att det är lite frigolit mellan trä och betong. Alternativt, ring dorocell och fråga, systemet är ju tänkt att kunna bära träfasader också....
 
Gunnebo z385008 Betongskruv 180mm kommer funka garanterat, inga plugg eller så.
 
Jamen det är rätt Stefan, mycket bättre förslag än fasadpluggen. Essve har en liknande variant (ej att förväxla med deras lättbetongskruv) om det är vad som råkar finnas i närmaste butik.
 
Från Dorocells hemsida.

Ingjutna plastbindare i blocken gör att blocket blir mycket användarvänligt. Beklädnad och annat som önskas fästas i fasaden kan skruvas direkt i plastbindarna.

från manualen
Plastbindare:
Plastbindare i hårdplast (PE) är ingjutna vilket ger extra stabilitetsamt enkel montering av in- och utvändig beklädnad. För optimalfästförmåga ska skruv utan borrspets med följande dimensioner an-vändas: stamdiameter 3,2 mm, gängdiameter 4,5 mm, kärndiame-ter 2,7 mm och gängavstånd 2, 0 mm. Skruven ska även ha försänktskalle. Dra ej skruven med för hårt moment.
Invändig behandling

De ingjutna plastbindarna fungerar som fäste för önskad invändig beklädnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.