Hej, vi har ett hus byggt 1921, tillbyggt 1981. Möjligen är hela huset dränerat 1981, iaf inte senare. Dräneringsbehov föreligger inte, källaren är fräsch, luktar inget. Regnvatten belastar inte husgrund nämnvärt. Trottoar/asfalt på två sidor, plattor på en tredje, grus på den fjärde (som också ska få plattor). Huset står på 6-7m djup lera i olika skikt tror jag. Inga fler sättningsskador på 11 år. Plan mark i hela omgivningen. Vi har bergvärme och med tanke på att vi har värmepump som ju bäst arbetar med låga temperaturer vore det ju bra om vi kunde få golvvärme i källaren (iaf i gamla delen av huset). Nya delen av huset står på sulor och 10cm betongplatta på mark (troligen på en mer eller mindre tjock bädd av grus eller makadam ovanpå leran); den har visserligen också bara ca 2 m takhöjd men där kan det kanske kvitta med golvvärme, och jag tror att det blir för komplicerat att gräva ur nya delen.

I den gamla delen av huset, med källartakhöjd 2m, vill jag gräva ur källaren, och helst tjäna en del takhöjd, helst precis 13 cm takhöjd så att källartrappan får lika höga trappsteg. Jag vill bila/skära ta bort den ca 3-5 cm tjocka betonggolvsskorpan, gräva ur och köra bort leran därunder, och fylla efter behov med tvättad makadam, isolera med isodrän eller cellplast och gjuta ett nytt armerat golv med ingjuten vattenburen golvvärme. Överst klinkers eller natursten. Jag vet inte hur långt ner sulan går på gamla delen av huset då ritningar från 1921 saknas. :(

Eftersom jag ska ha skåp av olika slag längs nästan alla väggar runt om tänkte jag att jag kunde spara 60-70 cm av gamla golvet längs väggarna runt om, dels för att slippa gräva ur just där, dels för att öka stabiliteten under byggtiden - jag vill ju inte få sättningar eller att källarväggarna störtar in :eek:. Alltså, den del av den gamla huskroppens källaryta som kommer att bli urgrävd och få nytt golv med makadam, isolering, golvvärme och klinkers är begränsad till mitten, den inre delen (förutom några stumpar på några meter kanske). Jag hoppas och räknar med att nya avloppsrören kan läggas tillräckligt djupt ner med tanke på erforderlig lutning av dessa.

Frågor:
  1. Hur djupt kan jag gräva?
  2. Varför inte djupare?
  3. Måste en byggnadsingenjör inkopplas på fallet? Varför då?(Eller är det bara att köpa några spadar och skottkärror och hyra in några gubbar på timmar som urgrävare? :D )
  4. Vilken slags isolering är bäst i detta fallet, Isodrän/Pordrän eller vanlig cellplast/frigolit? Man borde väl tjäna takhöjd genom att Isodrän/Pordrän kirrar hela isoleringen men också en del av makadammets jobb?

    Om jag väljer Isodrän/Pordrän i botten, ev, kombinerat med cellplast:
  5. Hur tjockt med makadam bör jag ha? Hur tjockt med makadam måste jag åtminstone ha?
  6. Hur tjockt med Isodrän/Pordrän bör jag ha? Hur tjockt med Isodrän/Pordrän måste jag åtminstone ha?
  7. Hur tjockt med cellplast bör jag ha, om något alls?

    Om jag skippar Isodrän/Pordrän i botten:
  8. Hur tjockt med makadam bör jag ha? Hur tjockt med makadam måste jag åtminstone ha?
  9. Hur tjockt med cellplast bör jag ha? Hur tjockt med cellplast måste jag åtminstone ha?
  10. Hur tjock bör betongplattan bli? Hur tjock måste betongplattan bli?
  11. Finns smarta lösningar för att bygga sådana källargolv, alltså färdiga byggsystem som gör att det blir tunnare och/eller billigare, eller på andra sätt bättre?
Dessa svar behöver jag för att se om detta är vettigt att genomföra och hur. Kan och vill någon vara så vänlig och hjälpa mig med svar på dessa frågor?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.