Vi planerar att göra om köket hemma. idag finns det engammal potatiskällaren under huset som inte används längre.
Tidigare gick man in utifrån men i samband med att man dränerade så laddes den ingången igen.
jag funderar på att göra ett håll i golvet med en lucka för att kunna komma ner i källaren, men givetvis vill jag ha hållet så litet som möjligt. Som min fråga är hur brant kan man göra stegen/trappan ner i källaren och hur stor hål behövs det för detta?

Källarhöjden är ca 210-220cm
 
S
spiraltrappa?
 
Känns som att en spiraltrappa kräver större håll än en vanlig rak trappa
 
Om utrymmet under köket bara används i undantagsfall så kan en lucka vara lösningen, som du föreslår. I de hus som byggdes på 30,40-talet så var trappen brant, kanske 75-80 grader, ingen bekvämlighetsinrättning, i stort sett som lutningen på en vanlig husstege
 
En rak trappa kräver ett ganska stort hål också, när man går ner får man ju inte slå huvudet i luckkanten. Så hålet måste vara lite "längre" än vad trappan är.

En vertikal stege kräver minsta luckan.

Protte
 
Tanken är att källaren bara skall användas som matlager, kanske lite andra saker också. Så det får nog bli en brant lösning skulle jag tro. fast lites sugen blev jag på Puccos tips.
 
En manlucka ska vara minst 30*40cm sedan är det upp till dig hur bekväm/obekväm du vill ha nedgången till källaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.