Hej!

Dränerade om och isolerade grunden med isodrän förra sommaren för att nu kunna göra iordning källaren ordentligt. Det var inte mycket fukt i källaren innan omdräneringen men
pusten hade släppt på inneväggarna längt ner mot plattan i ett rum.
Nu har jag tagit bort att som vittrat sönder och skrapat bort all gammal färg / tapet.
lagt på ny pust längt ner och bredspacklat första lagret.

Fråga.
På pusten innan jag bredspacklade kom det någon vitt som gick att ta bort med bara fingrarna och efter jag drog på spackel kommer det ungefär likadant och spacklet vittrar och ställer sig ifrån väggen. Vad är felet och vad ska jag göra för att få ordning på detta. Har haft en avfuktare i källaren sedan jag dränerade för att snabbare torka upp väggarna.
Funkhalten är mellan 35-55 %.

Tack på förhand!
 
U
Troligen kalkutfällning, har du någon bild?

hur länge väntade du efter att du putsat väggarna? kalkutfällning tyder på fukt och kan komma från fukten i nylagd puts. Viktigt att det alltså torkat ordentligt innan man målar eller liknande på putsen.
 
  • Gilla
Skogen29
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Troligen kalkutfällning, har du någon bild?

hur länge väntade du efter att du putsat väggarna? kalkutfällning tyder på fukt och kan komma från fukten i nylagd puts. Viktigt att det alltså torkat ordentligt innan man målar eller liknande på putsen.
Tack för ditt svar. hmm ungefär 2 dagar tror jag ja väntade, kanske skulle väntat mer... men tog bort det och la på nytt lager med spackel. lägger upp en bild om det kommer tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.