Hej!

Jag tänkte lägga upp ett litet projekt som jag påbörjade nu i mellandagarna. Kanske är det någon som blir lite inspirerad, och kanske kan jag få tips om saker jag missat.

Källaren det handlar om är på ca 36m2 och huset i sig är inte mycket större med sina blygsamma 50m2.
Huset är från 1947.

Det började egentligen med att jag skulle eftermontera ett nätverksuttag i vardagsrummet ovanför källaren. Som bekant så drar det ena med sig det andra och sen står man där i byggdammet! =D
En vit vägg med en fungerande eluttag och ett borrat hål bredvid för nätverksinstallation som en del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När jag gick ner i källaren så började jag fundera på hur jag ville dra slangen och kom fram till att jag ville dra den dolt.

Under det året jag har bott i huset så har jag efter bästa förmåga försökt ignorera att golvet lutar 5cm på 2m i vardagsrummet, och att det saknas innertak och isolering i delar av källaren. Det hamnar också sågspån på allt som man förvarar där nere (jag använder den som varmförråd).

Så det var väl nu det blev dags att ta tag i det.

Först ut var det dags att räta upp golvet. Lutningen beror på att ett av hörnen på huset hade ruttnat bort. Hörnet lagades, ny vägg sattes upp och nya fönster installerades. Dock var det ingen som brydde sig om att rikta om golvet, innertaket, eller för den delen yttertaket heller. Men golvet är ju det som märks mest, så där börjar jag.

Alla ytskikt både inne och ute är renoverade under de senaste åren, så det gällde att inte göra åverkan på dessa.
Ovanpå det sneda golvet hade ytterväggarna tilläggsisolerats med 45mm reglar plus OSB och gips. Jag mätte fram rätt golvnivå med laser och sen fick tigersågen jobba.
Golvhörn i en renoveringsprocess med borttagen list och trasigt golv samt väggmaterial och verktyg på trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I källaren så ligger golvet på 205x55mm reglar med ~CC670, fribärande 4,8m. Sen står det ett badrum på det också. Jag misstänker att det är "aningen" underdimensionerat, så någon slags förstärkning får komma till i källaren också. Nu när jag ändå håller på.

Som vanligt har man tydligen inga vettiga före-bilder, men här kommer en där man kan se hur reglarna buktar inåt.
Källare med synliga träbjälkar i taket, buktande reglar, rörinstallationer och en hylla med diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ooo, ge oss mer. De här ska bli spännande att följa. =)
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
När det var färdigsågat och det såg ut som att golvet skulle kunna flyttas fritt uppåt, så var det dags att börja använda domkrafterna. Jag köpte två 10tonnare på Biltema, och sen var det bara att öppna fönster och altandörren och successivt höja upp golvet. Det framkom att det var en bra idé att såga loss reglarna från syllen också. Gärna innan man börjar lyfta ;)

Renoveringsarbete med uppställd domkraft som höjer en träregel bredvid en stegstege och fönster i en källare med betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att trycka nära väggen så fick man bygga ihop lite.
Skadad träregel i byggprojekt där golvet höjts med domkrafter, omringad av konstruktionsstöttor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak jag märkte (som också stod i bruksanvisningen) var att det är väldigt viktigt att domkraften får jobba i rak linje mot det den trycker mot. Om regeln man trycker med står för snett så är det lätt hänt att domkraften flyger iväg som en kanonkula.

En bild på en av de skadade reglarna:
Skadad regel i hörn med synliga kablar och spånskivor, tecken på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När golvet var i rätt nivå så fällde jag in nytt friskt virke i reglarna och stadgade upp dem på sidorna.
Brukar man göra så här? Klossarna på sidorna är 30cm långa. Räcker det?
Skadad träregel med synliga sprickor och skruv infälld i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppstödda träreglar och pelare under ett renoverat golv med synliga elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen byggde jag en balk som förstärkning för att minska golvsvajet och som ska se till att badrummet inte välter in i vardagsrummet. Jag ville inte att den skulle bygga mer än 120cm, så jag skruvlimmade ihop 3st 120x45 reglar som får stadga upp alltihop. Som stöd underifrån blir det huvudsakligen två pelare bestående av skruvlimmade 2st 120x45.
Renovering av golv med nya reglar och stöd, belyst källarlokal med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med synliga träbjälkar, stödben och reglar i ett utrymme under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär. Det känns extremt stabilt i alla fall!
Pelarna står på syllpapp så jag hoppas de ska klara klimatet utan problem, även om det är rätt torrt.

Längst ut mot väggen har jag lagt till ett flertal klossar som håller upp 70x45 regeln.
Skadad träregel stödd av en domkraft nära en betongvägg med ytterligare förstärkningsreglar och klossar monterade ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
En liten fundering, om du rätar upp golvet. Hur blir de med fallet i badrummet? Blir fallet åt rätt håll då?

Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
En liten fundering, om du rätar upp golvet. Hur blir de med fallet i badrummet? Blir fallet åt rätt håll då?

Snyggt jobbat!
Jag påverkar nog inte golvet i badrummet alls. Jag försöker att låta det vara som det är så att jag inte skadar tätskiktet osv.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.