Hej, jag håller på med att renovera vår källare, jag vill åstadkomma 220cm takhöjd med lite isloering och golvvärme.
jag har haft en konstruktör som ritat följande konstruktion för att åstadkomma detta.
steg 1: Vi bilar ner berget till 235cm takhöjd
2) vi säkrar dränering och pumpgrop som säkrar att vattennivån är under denna nivå
3) vi förstärker väggar och sula med grovbetong
4) vi lägger markduk över hela golvet
5) vi lägger 3-5cm makadam + dräneringsslangar för säkerhets skull
6) vi lägger ev radonduk
7) vi lägger 5cm purskum som isolering, firman som gör det menar att man då ej behöver radonduk, tankar?
8) vi lägger fiberarmerad flytspackel med vattenburen golvvärme 5cm
9) klinker på toppen av flytspackel

Frågor:
a tror ni konstruktionen klarar sig med tanke på fukt? konstruktören menar ja men vissa entreprenörer menar nej
b tror ni det är bättre att ha en radonduk innan purskummet? risk med dubbla tätskiktmen de kommer ju direkt efter varandra så inga problem enligt konstruktör
c kommer värmespridningen i golvvärme fungera med bra 5cm höjd?
d) övriga tankar om konstruktionen?

tacksam för alla inspel!
 
  • Diagram över grundkonstruktion med fibercement, golvvärme, isolering och markduk ovanpå grundvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Failure! Nothing makes this floor stiff! Earth pressure can cause it to crack. No insulation against moisture. Pipes with hot, cold water and heating system too close or in the heated layer.
 
Vet ni om ni har radonproblem? Purskummet är väl tätande så det fyller samma funktion som radonduk.
Att undvika problem med uppstigande fukt är väl mest en fråga om dränering. Är den gjort på rätt sätt runt hela huset borde de inte vara någon uppstigande fukt.
En pumpgrop 50 cm under golvet som är i funktion hela tiden bör lösa problemet. Jag har en sådan som går kanske 2 ggr i timmen och mitt källargolv är snustorrt fast grundvatten är bara 30-40 cm under.
 
  • Gilla
GuldIvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.