Håller på att bila ur gammal källarplatta för att isolera och gjuta in golvvärme. Nu har jag bilat tillräckligt djupt för att få plats med 10cm isodrän + 10cm cellplast + 10cm beteonggolv.

Grejen är att jag är fortfarande inte är igenom hela den gamla plattan. Det är en tunn skiva på ca 3cm kvar. Nu funderar jag på om jag kan lägga isodränet rätt på den (slipper bära ut den, slät och fin att lägga på ) eller om det blir sämre ur någon aspekt. Den gamla plattan kommer suga fukt men under den är det fuktig grus/sand och sedan lera så ytan mot isodränen kommer vara fuktig ändå. Synpunkter?

källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant känns det inte något vidare... Risken är att fukt/kondens uppstår som då "fastnar" i isolering p.g.a. att det är en tät betongplatta under. Idén med isodrän mot mark är just att kondens/fukt ska kunna försvinna ut i marken.

Det beror ju sen förstås på hur mycket fukt/kondens som uppstår... Normalt sett vill man ju ha lite makadam under isodrän för avjämning och att inte "blött" material kommer upp emot dräneringen.
 
ett alternativ är markduk+ 5 cm makadam + 15 cm cellplast och sedan betong till rätt höjd
 
Jag tror det går utmärkt att lägga isodrän på den gamla plattan. Om lite fukt tar sig igenom 10cm betongplatta för att sedan kondensera på den tunna gamla plattan så är jag övertygad att fukten tar sig vidare genom 3cm gammal betong också. Blir det lite fukt kvar så finns det inget som kan ta skada av den. Blir det vatten stående så hade det sannolikt blivit det även utan den gamla betongen också. Kommer fukt underifrån kan jag inte se att betongen är någon nackdel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.