Hejsan! Står inför en renovering av min källare.

Fakta:
Är betong både i platta, väggar och "tak".
Ska byta värmekälla från oljepanna till jordvärme.
Källaren är på ca 40kvm med tre rum och ett fönster på ca B=80cm, H=35cm i varje av dessa rum.
Huset är äldre men källaren hade de byggt i efterhand. Kan tänka mig att plattan inte är den tjockaste, och definitivt inte isolerad underifrån.
Huset är i dagsläget ej bra dränerat utifrån men detta kommer att göras innan vintern.
Källaren kommer ej att inredas med annat än tvättstuga och hobbyrum.

Mina teorier:
Ingen idee att isolera kællaren utifrån, då fortfarande plattan är kall och att jordvärmen ej kommer att ge samma värme i källaren som oljepannan. Det räcker med platonmatta för att stänga ute fukt.
Jag vill lägga klinker i hela källaren direkt på dagens platta, ser ni något problem?
Har hört att kakel/klinker lätt kan spricka..
5 grader i källaren ær øverkommligt?

// Johan
 
Skulle använda mig av en dränerande isolering på utsidan. Väggarna kyler betydligt mera än golvet. Syfte är att hantera både fukt utifrån och att flytta ut kondenseringspunkten mot utsidan av väggen.
Merparten av äldre källarhus har ingen isolering under golvet, men med isolering utvändigt på väggarna kan de ändå värmas upp till normala inomhustemperaturer.
Jordvärmen om den är rätt dimensionerad ska kunna ge tillräcklig värme även i källaren, men måste troligtvis kompletteras med extra radiator eller en nyare radiator avsedd för lågtemperatur och med fläkt.
Inte spricker kakel/klinker på en betonggolv.
5grader i en källare för tvättstuga och hobbyrum är alldeles för lågt, det närmar sig ju nästan frysgrader, minst 10 grader till helst runt 18-19grader. Om du tänker ställa en nyare frys i utrymmet så måste du upp i temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.