Hej
Vi ska äntligen påbörja arbetet med att göra bostadsyta av vår källare. Idag består den av en del som har varit garage samt ytterligare två rum, totalt ca 55 m2. Vi har under våren dränerat huset , använt pordrän och nu är det dags att börja invändigt.

Ytan ska användas till förråd, kontor och tv-rum. Vi behöver anlita rörmokare, elektriker och allmänt hantverkskunnigt folk, men jag måste ändå själv bilda mig en ungefärlig uppfattning om projektet och då hoppas jag på er hjälp.

Det som just nu upptar mina funderingar är golven.
- I garaget finns en betongplatta som sluttar som mest 18,5 cm. Som mest är takhöjden 2,40.
- I rum 1 är det golv som legat borttaget och en skrovlig yta med ovan gamla är i dagen.
- I rum nr 2 finns fortfarande befintligt golv kvar, plastmatta på parkett och vad som ligger under återstår att se, för vi tänker ta bort det.

Vi avser att fortsätta med att värma upp ytan med befintliga vattenradiatorer (bergvärme) och komplettera med vattenburen golvvärme.

Nu till frågorna. Hur gör vi för att jämna av ytan som väldigt ojämn? går det att bila i betongplattan? Kan man flytspackla nivåskillnader på 15-20 cm? Måste vi jämna till golvet innan golvvärme kan läggas och i så fall med vad? Kan man slipa betongplattan? Kan vi gjuta nytt på det mer ”knögliga” underlaget i rum 1?
Förslag synpunkter och idéer mottages tacksamt

Bifogar lite bilder
Hälsar
Marielle
 
  • Källaren-08 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källaren-08 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källaren-08 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.