Hej!

Har läst igenom tidigare källarprojekt så huvuddragen av projekt ”gräva ur och gjuta nytt med golvvärme och isolering” har jag klart för mig. Dock stötte jag på lite patrull igår kväll som jag hoppas att ni kan ge mig lite feedback på.

Huset är från 1886, men har någon gång under 1900-talets första hälft fått källaren/torpargrund utbytt från murad gråsten till murad betonghålsten och gjutet golv.

Utsidan dränerades i våras (2009) med 200mm isodrän, kåken ligger på en rullstensås så det är tacksamt att gräva, sand åter sand och runda fina stenar. Sulan på väggarna är med stor säkerhet gjorda med tvärställda betonghålstenar.

Det som vållar lite huvudbry är att betonggolvet i källaren har mycket sprickor och då man knackar på det låter det ”klapprigt”, dvs. samma ljud som blir av puts som släppt från underlaget. Utifrån detta förväntade jag mig att tjockleken på plattan skulle vara under 10 cm. Men vid provborrningar i går kväll var det fortfarande betong efter 15cm och då har jag inte kommit igenom än. Provborrade på 4 olika ställen i olika rum med samma resultat…
Så frågorna som uppenbarar sig är:

1. Har ni som redan bilat golv haft samma tjocklek?
2. Kan man misstänka att betongen pga bla ålder inte är så ”hård” och därmed inte så överdrivet dryg att bila bort?
3. Utifrån när golvet gjordes och ”krackeleringen” kan man misstänka att armering saknas?
4. Tänker man fel om man tror att 10 eller 15 cm betong kvittar, det är fortfarande cirka 30cm material totalt som ska bort?
5. Är alternativet att bara bila bort det som sitter löst, bila upp enbart för 1 nytt avlopp, fräsa ner rör för elkablar etc egentligen ett lättare jobb eller är det lättare att ”göra om, göra nytt”

Tacksam för svar!

Ps. Källaren är på cirka 80 kvm Ds.

/Martin
 
Våtr källare är från 1938.
1) Nej, vårt var mellan 5 och 10 cm.
2) Ja.
3) Ja. Vi hade ingen armering alls i golvet.
4) Ja, minst. Helst ska man väl ha 30 cm isolering + plattan. (De verkar ju ha dränerande material default, annars kanske man vill ha något dränerande under alltihop också.
5) Gör du så får du ju ingen isolering under plattan. Då eldar du ju sedan en hel del för maskarna. Eller planerar du ingen golvvärme?
 
Vid alternativ 5 blir det golvvärmen m.h.a raggsockor och trasmattor... ;-)
 
Skippa alt 5, klart Du ska ha golvvärme :)
Vårt golv som iofs var fr 60-talet är gjutet i 2 lager med grov singel emellan så det är 350 - 400 ner till makadamen å leran.
Spelar ingen roll, se till att få plats med minst 300 isolering, vi använde EPS bruk vilket fungerar bra å e utmärkt när underlaget är inte plant.
Du kan ju ha ett finare lager överst tänkt som golv å det har släppt mot plattan vilket skulle förklara ljudet av lös puts.
 
Jag skulle heller aldrig göra det stora jobbet att bila bort och gjuta om ett helt golv utan att lägga golvvärme. Då är det inte värt jobbet.

Men en snikvariant kan ju helt klart vara att fräsa in det som behövs och köra yllesocksvarianten. Det är säkert mycket mindre jobb med det. Det beror ju lite på hur du ska använda källaren om det är värt att få ett varmt och mysigt golv.
 
Tanken idagsläget är att källaren ska innehålla ett nytt pannrum, tvättstuga, mindre badrum och förråd, dvs mest rum för biytor, men samtidigt är det ju svårt att prediktera kommande behov. Konflikten i mitt huvud beror mest på att jag som grundfilosofi aldrig "fuskar" utan ska det göras ska det göras rejält. Men att bila bort 80 kvm golv med 15cm tjocklek avskräckte lite i jämförelse mot säg 8 cm i dåligt skick som kan knackas bort med slägga....
 
Mitt hus är från -58 och med en 15cm platta utan armering. Gick jättesmidigt att bila med en Hilti 905:a. Iofs bilade jag bara en ränna för avloppet men ändå. Är plattan armerad blir det en annan femma men det är knappast din.
Hyr 2 Hiltis och ta hjälp så bilar ni den på en dag.

Sen ska det ju bara grävas ut... :)
 
Lutar mer och mer åt att det blir av med det "stora" projektet. Som sagt ogillar att göra saker halvdant.

Som jag skrev tidigare som tänker jag mig att ska 30 cm material bort spelar dt kanske mindre roll hur stor del som är gammal betong och vad som är sand. Dessutom har jag stor tomt där 24kbm fyllnadsmassor kan komma väl till pass så att frakta bort det från tomten behöver jag inte.....

En annan fråga, visst lär man söka bygglov för så stora ingrepp i källaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.