Hej!

Håller på med ett källarprojekt och har grävt ut ca 15m² till 30cm under färdigt golv i en blivande tvättstuga/bad/toa.

Tanken är (underifrån):
1. Markduk
2. 20cm Isodrän (2x10cm vattenRiR mellan).
3. Markduk.
4. Golvvärme + armering.
5. 8cm betong.
6. 2cm fix + klinker.
=> 30cm

Fast när jag börjar fundera lite djupare inser jag att när man tar hänsyn till badkaret i hörnet och dess golvbrunn blir det ca 4m till hörnet tvärs över rummet och fall i hela utrymmet (2-10mm/m) blir 2-4cm totalt.

Det skulle resultera i att nära brunnen är bara betongen 4-6cm tjock. Då har jag inte ens börjat fundera om det kanske är väldigt svårt att hitta en firma som kan gjuta med fall i ett sånt här rum utan måste dessutom köra flytspackel.

Det är lite tveksamt hur djupt man kan gräva då det är lite flytande gräns mellan betong och leran under och jag får redan lite klaustrofobi när jag ligger och meckar bredvid en yttervägg (oarmerad betong på vissa ställen och betonghålsten på andra) och börjar tänka på jordtrycket på utsidan.

Vad göra?:
  1. 1. köra på att gjuta allt (utan flyt, går det?) och köpa att betongen kanske bara blir 4-5cm vid brunnen.
  2. 2. Försöka gräva 5cm till, gjuta allt med fall (inget flyspackel).
  3. 3. Mindre isodrän 10cm + 6,5cm
 
Jag har nyligen gjutit en platta i kjällaren på 10m2.
Använda ardex A38 torrbetong, den får du ha ner till 5cm om du har armering.
Byggde en ram efter väggarna av delade plåtreglar, så man bara kunde släta ut med rätskivan.
Fick perfekt fall och tog 3pers bara några timmar.

Men ardex är dyyrt, jag köper den för inköps pris, men vart lite dyrt ändå.
Såg försent att weber med flera har liknande produkt, man är så van att köra ardex.
 
Redigerat:
Vad använde du för typ av plåtreglar?
 
Vanliga 4x2tum. Delade längsmed så man får en L form.
Där vågrätta delen är toppen på gjutningen.
 
K
Min erfarenhet är att man ska gräva 5cm extra för avjämning och sikta på minst 10cm betong.
Gjuta med fall är lokalfall kring brunnen, resten av fallet bör du ordna med flytspackel..

Själv väntar jag på 5m3 betong som kommer på måndag och fyller igen mina 46m² (y)
Dock inga golvbrunnar hos mig, så inga fall att ta hänsyn till, den delen kommer nästa år :)
 
KjellTimell skrev:
Min erfarenhet är att man ska gräva 5cm extra för avjämning och sikta på minst 10cm betong.
Gjuta med fall är lokalfall kring brunnen, resten av fallet bör du ordna med flytspackel.
Varför? Lika bra att göra allt på en gång,om man ändå ska gjuta.
Mycket lättare att få rätt fall och höjd om du gjuter det direkt.
 
Det gäller som sagt att hitta någon som kan gjuta med fall. Men det kanske är så att jag borde gräva 10cm till (totalt 40cm) eller bara ta 10cm Isodrän om det ska vara 10 cm betong och sen flytspackel på det.
 
Kan ett fall se ut som på bilden och är det något som går att gjuta direkt i betong för en "normalduktig" hantverkare? Det är 26mm totalt vilket blir ca 6mm/m.
3D-rendering av en sluttning med måttangivelser, avsedd för betonggjutning med angiven fallhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Synd att du ska brunnen så när ett hörn. Jag gjorde det enkelt för mig när jag gjöt källargolv - jag la avdragsbanor längs väggarna i samma plan runt hela rummet, likt det sätt ragganof föreslår, och la sedan 1" blårör som avdragsbanor nära mitten på rummet med fall mot brunnen från respektive kortvägg. Nu var min brunn inte riktigt i mitten av rummet varesig i längs eller tvärled, så jag behövde två olika brädor att dra av med, en på vardera sida av rummet, och fallet blev naturligtvis lite brantare från den sida där det var kortare till brunnen. Men det behövdes bara två normalhändiga hemmafixare för att få det fallet nästan perfekt direkt i betongen. Jag fick slipa lite med diamantklinga på någon kvarts m2 där det blev lite för högt och fick dra på lite weber 4040 på ett par ställen där det istället saknades lite betong. Men de problemen berodde mest på att jag inte hann glätta allt i tid.

Vad gäller urgrävning så fick jag ge mig då jag nådde sulans nedre kant. Det fattades då ungefär fem cm mot vad jag tänkt mig. Så jag tog 100mm isodrän och 50mm vanlig cellplast istället under plattan. Plattan gjorde jag drygt 11cm längs väggarna och knappt 9 vid brunnen.
 
Redigerat:
Ja badkaret står i hörnet, så det styr golvbrunnen. Alternativet är två brunnar antar jag.

Låter ni avdragsbanorna ligga kvar? Om man lägger fix ock klinker rätt på, är det inte risk att det rostar igenom?
 
Nej, avdragsbanorna (i alla fall om vi pratar rör) plockar man bort så snart betongen blivit lite "halvfast". Den ska ju vara lös nog så det går att pilla loss dom, men fast nog så man inte gör alltför stora fotspår. Sedan fyller man igen spåren med betong. Man får alltså blanda en skvätt efteråt, det man gjöt med är ju för hårt i detta läge. Jag har tagit bort rören strax innan jag börjat glätta. Kan man stå i ett angränsande rum och sträcka sig in och ta bort rören så går det naturligtvis att göra tidigare.

Innan gjutning så gör man en sats ganska fast betong som man gör små högar av och lägger rören i och väger in på rätt nivå. Passa på samtidigt som du väger in och fäster golvbrunnen på samma vis.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.