Vi bor i en bostadsrättsförening mitt i Malmö. Huset är uppfört 1894 oich i mycket bra skick, förutom våra källare som är bedrövliga. Vi har ett förråd med fuktproblem och föreningen är helt medvetna om problemet.

En inkopplad konsult har dock redovisat att kostnaderna är enorma att åtgärda det till 100% så en slags mellanväg har varit att installera fläkt som drar iväg inomhusluften ut. Man har också monterat en dubbelradiator som höjt temperaturen.

Vi har tänkt oss följande lösning:

Rensa väggarna från löst sittande puts och bruk alt. låta detta vara så så att väggarna kan andas alt. måla med silikatfärg - som också tillåter väggarna att andas (och som gör att det ser lite roligare ut). På golvet tänkte vi lägga tryckimpregnerat virke på reglar för att kunna få luftcirkulation under sakerna.

Kan detta vara en bra lösning, löser inte själva problemet men gör det användbart!

Förslag???


 
Använd inte tryckimpregnerat inomhus, använd vanligt trä!

/Almis
 
Poängen var ju att använda ett virke som klarar av fukten i källaren och då är väl inte vanligt virke något att använda eller har jag missat något.
 
... lägga trätrall i stället för tätt golv...? Inget trä klarar ständig fuktbelastning i längden, inte ens impregnerat, skulle jag tro. Man sågar ju i plankor och öppnar för det oimpregnerade kärnan ???
gaia
 
Jodå, vi har sett sådana men kruxet är att dessa bygger väldigt lågt och eftersom vi vill ha mycket luftning mellan cementgolv och det "nya" golvet så känns det som om det inte är ett alternativ. Tack ändå för tipset!!!
 
På väggarna: Gypsum naturgips (Optiroc har det). Släpper igenom fukt.
Golvet: 10 cm lecakulor, 10 cm cellplast. Lägg sen på betong eller valfritt mtrl. Lämna springor i sidorna för cirkulation.
 
angående tryckimpregnerat: det ruttnar inte men det möglar lika lätt som vanligt virke...
 
Om det är väldigt fuktigt där nere så innebär nog även en silikatfärg att det inte släpps igenom tillräckligt. Rekommenderar rejäla hyllor att lägga allt på. Det tar rätt många år innan de blir så dåliga att de måste bytas, även om det blir översvämning i källaren varje år. Om det fortfarande är för fuktigt kanske en avfuktare är ett välbehövligt stöd.

/ylven
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.