vi har tagit upp ett hål i källarväggen och ska bygga en källarnedgång.

jag hade tänkt gjuta en enkel platta och mura upp väggar av leca men jag har några funderingar?

1.
hur gör man med ev. smältvatten som kommer ner? bör man verkligen gräva upp dräneringen och ansluta nån typ av brunn där? känns inte så bra att tillföra så mkt ytvatten till dräneringen men det är kanske så man gör?

2.
måste lecablocken armeras för att motstå marktrycket? blir ca 1.5m upp till marknivå, hur gör man då? borrar genom armeringsjärn rätt genom alla block?

finns det ett billigare alternativ till mur? utseende är helt ointressant sålänge det är lättjobbat

3.
plattan blir väl bara 1,5 x 1,5 m sen resterande 1,5m blir trapp av något slag.
hur fortsätter jag här med muren eller måste jag gjuta plattan "hela vägen ut" dvs ca 3 meter? idag är det bara grävt en sluttning ner mot källaren

måste göra nånting åt det här snart, i dagsläget står ett groteskt tak som hindrar snö/regn men väggarna rasar.
 
  • källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. En spygatt är ett måste och om du inte vill dra en ny ledning nånstans kan du ju ansluta den till dräneringen.

2. Lecablock armeras men bara längsgående cirka vart tredje varv. Och när man fyller igen får man inte trycka jorden utan den måste få sätta sig själv.

3. Om du blandar ganksa torrt kan du ju gjuta den i slänten utan problem.
 
tack för svaren, har sett nån som bara låtit spygatten mynna ut i dräneringsgruset ovanför dräneringsrören, är det kanske ett vettigt alternativ?

jag hade inte tänkt gjuta en betongslänt, blir nog en trappa av leca också men hur gör man med stödmuren som ska gå längs med trappan, mura trappan först och bygga upp muren på trappstegen eller bygga en mur plant 3meter ut?
 
Det finns en instruktionsfilm om exakt detta på www.byggmax.se. Ganska bra faktiskt!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
tack, en bra film på oisolerad platta men inget om stödmurar, avlopp eller källarnedgång överhuvuvudtaget.

dessutom känns det knepigt att låsa den nya platten med den gamla som dom visar, har fått för mig att det ska vara en viss rörelsemån mellan dom.
 
gjorde en liten snabbskiss hur jag tänkt mig, det är dock inte helt skalenligt men ni förstår.

det gröna strecket mot väggen ska föreställa tätskiktet som finns idag
det blåa är då spygatten som mynnar ut i grusbädden ovanför dräneringsröret
red röda är strecket som visar ungefär hur jag tänkt kapa stenarna diagonalt för att få en jämn sluttning

marken består till största del av packad lera, hade tänkt fylla ut med kanske 20cm makadam under platta och stenar

några synpunkter? har inte kommit på hur jag ska lösa takdelen eller om det ska vara öppet.
 
  • källarskiss.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint ritat. Jag står så småningom inför samma/liknande problem. Skillnaden är att jag har en nedgång idag med en helgjuten stödmur och en gjuten trapp. Tyvärr har dock muren gett med sig och börjat spricka av marktryck+sättningar i huset. Jag har en spygatt längst ner i trappen som går ihop med avloppet inne i huset...japp, så är det.

Min tanke är iaf att både för dig och mig så skulle ett tak göra ganska stor nytta för att avlasta brunnen i trappen såvida man inte leder ut den ordentligt i en stenkista eller liknande. dessutom så slipper man nog en del löv, snö och skit ner utanför källardörren.

Lycka till och uppdatera gärna hur det går.
//D
 
okej, ja egentligen skulle jag inte vilja ha yt/smältvattnet varken i avlopp eller dränering men jag har inget val om jag inte vill gräva 50m 2m djupt =/

funderar på hur man kan bygga ett tak utan att det ser för taskigt ut.
hur är det gjort hos er andra som har källarnedgångar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.